S/S VISEGRÁD.

Byggd 1913 av Swan, Hunter & Wigham Richardson, Newcastle-on-Tyne, England.

Varvsnummer. 914. 

Dimensioner. 74.97 x 9.75 x 4.13 m.

Efter förlängning. 80.75 x 10.39 x 4.45 m

Efter ombyggnad. Brt. 1204.

 Efter ombyggnad. Brt/ Nrt. 1323/ 666

Maskineri. ångmaskineri.

Effekt. ?

Knop. 17,0.

Efter ombyggnad. 8-cyl, trippelexpansions ångmaskin.

Effekt. 3000 hk.

Knop. 17,0.

Efter ombyggnad. Passagerare. 600.

Efter ombyggnad. Hyttplatser. 142.

IMO. 5285772.

1913 07 08. Sjösatt.

Levererades i september 1913 till Società in Azione Ungaro-Croata di Navigazione Maritima a Vapore, Fiume, Österrike.

1913. Insatt mellan Fiume - Ragusa (Dubrovnik) - Cattaro (Kotor).

1916. Rekvirerad av Österrikiska Kriegsmarine.

1919. Under kontroll av Franska myndigheter.

1922. Såld till Jadranska Plovidba D.D., Sušak, Jugoslavien. Omdöpt till KARAGJORGJE

1928. Omdöpt till KARADJORDJE

1931. Fick svåra skador efter kollision med Italienska ångfartyget MOROSINI utanför Pašman channel nära Babac island.

1941 04 12. Så drev fartyget ur kurs och hamnade i ett minfält, vart träffad av en mina och sjönk nära Zlarin Island.

1952 11. Bärgad och bogserad till Split för reparation. Omdöpt till MORNAR.

1953-1955. Ombyggd vid Brodogradilište Split.

1955 03 27. Omdöpt till PROLETERKA.

1955 04. Insatt mellan Venedig - Pireus.

1969 12 10. Strandade fartyget nära Murter. Drogs loss efter ett tag.

1970 02 03. Ankom Brodopas, Split för upphuggning.

S/S VISEGRÁD.

S/S KARADJORDJE.

S/S PROLETERKA.

Tillbaka till Jadrolinija.

© 2015 faktaomfartyg.