M/S VISBY.

Byggd 1972 av Brodogradiliste Jozo Lozovina Mosor, Trogir, Jugoslavien.

Varvsnummer 161.

Dimensioner. 123,86 x 20,86 x 4,85 m.

Efter förlängning. 146,60 x 20,86 x 5,10 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 6665/ 3002/ 1520.

Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 12988/ 8388/ 1552.

Maskineri. Sex Nohab-Polar SF116VS dieslar.

Effekt. 10590 kW.

Knop 20,0.

Passagerare. 1670.

Efter ombyggnad. 1800.

Hyttplatser 379.

Efter ombyggnad. 1040

Bilar 300.

Efter ombyggnad. 460.

RN. 11296.

Svensk signal. SFMT.

IMO. 7205910.

Systerfartyg. GOTLAND.

1972 02 12. Sjösatt.

Levererades 29 oktober 1972 till Rederi Ab Gotland, Visby.

1972 11 11. Ankom Visby för första gången, dock vart man över 9 timmar försenad eftersom det var dåligt väder och man fick ligga och avvakta utanför Karlskrona.

1972 12. Insatt enligt följande i Gotlandstrafiken.

Sommar trafiken.

Övrig tid.

1973-1974: Nynäshamn-Visby.

1975-1980: Nynäshamn-Visby-Oskarshamn.

1981: Nynäshamn-Visby-Västervik.

1972-1981: Nynäshamn-Visby.

1981-1982: Sporadiska turer och alternerade med Gotland (IV) mellan Nynäshamn-Visby-Oskarshamn.

1982-1983: Upplagd.

1980 09. Omdöpt till DROTTEN.

1982 05 24 - 1982 10 31. Utchartrad till SF-Line, Mariehamn, Finland. Insatt i Viking Lines trafik med artistnamnet "AURELLA" mellan Kapellskär - Mariehamn - Nådendal.

1983 04. Utchartrad till Cameli & Co Spa, Genua, Italien. Insatt mellan Genua - Barcelona.

1984 10 01-1985 12 31. Utchartrad till Miura Lines, Genua, Italien. Insatt mellan Genua - Barcelona.

1984 12 27. Fick brand på babords ettans maskin på grund av ett sprucket bränslerör under resa mellan Genua - Barcelona. Bogserades in till Nice, Frankrike. Senare avgick för egen maskin till Barcelona för reparation.

1985 10 01. Såld till Tourship SA, Panama för 68,250,000 SEK.

1985 10 02. Övertagen av det nya rederiet, men fortsatt charter till Miura Lines.

1986 02. Omdöpt till CORSICA VIVA II i La Spezia. Insatt i Corsica Ferries trafik mellan Savona - Bastia.

1988 10. Ombyggd och förlängd vid Navalia Meccanische Affini SpA, La Spezia, Italien.

1989 04. Åter i trafik. Omdöpt till CORSICA REGINA.

1996. Omdöpt till SARDINIA REGINA. Registrerad för Tourship Italia, S.r.l, Olbia, Italien. Insatt mellan Livorno - Olbia.

1999. Insatt mellan Nice - Bastia.

2000. Insatt mellan Toulon - Bastia.

2008. Insatt mellan Livorno - Golfo Aranci. 

2021 04 21. Upplagd i Genua.

2021 10. Såld till Kevalay Company for Maritime, Misurata, Libyen. Satt under Panama flagg. Omdöpt till KEVALAY QUEEN.

2021 12 02. Avgick Misrata mot Izmir.

2022 09. Överförd till Libysk flagg, hemmahamn Misurata.

2023 11 28. Vid passage av Dardanellerna fick fartyget maskinhaveri och drev på grund. Kunde dras loss och ankrades upp.

2023 12 16. Ankomst Misurata.

 

M/S VISBY.

M/S DROTTEN.

M/S CORSICA VIVA II.

M/S CORSICA REGINA.

M/S SARDINIA REGINA.

M/S KEVALAY QUEEN.

Förlängningsbilder. Däcksplan. Ombord.

Tillbaka till Gotlandsbolaget.

Tillbaka till Viking Line.

Tillbaka till Corsica Ferries.

© 2023 faktaomfartyg.