M/S VISBY.

Byggd 1964 av N.V. Scheepswerf Gebroeders pot, Bolnes, Holland. (Varvsnummer 951).

Utrustad vid NV Zaanlandsche Scheepsbouw Maatschappij, Zaandam Holland. 

Varvsnummer. 501.

Dimensioner. 88,19 x 16,41 x 5,36 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 2825/ 1427/ 550.

Maskineri. Två 12-cyl, Klöckner-Humboldt-Deutz dieslar.

Effekt. 4774 kW.

Knop 16,5.

Passagerare. 1200.

Hyttplatser. 245.

Bilar. 120.

RN. 10497.

Signal. SFAC.

IMO. 6409507.

1964 02 21. Sjösatt och döpt av Hillevi Wiman.

Levererades 27 juni 1964 till Rederi Ab Gotland, Visby. Avgick från varvet mot Visby.

1964 06 28. Ankom Visby.

Insatt i trafik enligt följande.

Sommar trafik.

Trafik övrig tid.

1964: Nynäshamn-Visby-Västervik/Oskarshamn.

1965-1967: Nynäshamn-Visby-Västervik.

1970: Södertälje-Visby-Västervik.

1964-1967: Nynäshamn-Visby-Västervik/Oskarshamn. Alternativ upplagd.

1964 11 07. Visas upp i Stockholm tillsammans med GOTLAND.

1965 10 31 - 1965 11 21. Utchartrad för 9000 SEK per dygn till Rederi Ab Slite. Insatt för Viking Lines trafik mellan Kapellskär - Mariehamn - Pargas. Ersatte APOLLO som byggdes om i Gävle. Samtidigt förhandlar redan polska PLO om att få köpa fartyget.

1966 03 15 - 1966 04 01. Utchartrad till TT-Line, Hamburg, Tyskland. Insatt mellan Trelleborg - Travemünde.

1966 04 14. Gick fartyget på grund utanför Nynäshamn. Skador uppstod på propeller, propelleraxel och roder, fartyget gick till varv för reparation.

1967 04 13 - 1967 04 28. Utchartrad till Rederi Ab Ålandsfärjan, Mariehamn, Finland. Insatt för Viking Lines trafik mellan Kapellskär - Mariehamn - Pargas, då KAPELLA blivit försenad från varvet.

1967 10 22 - 1970 05 02. Utchartrad till Rederi Ab Slite, Slite, från början på 18 månader, som senare förlängdes. Insatt för Viking Lines trafik Kapellskär - Mariehamn - Nådendal. Blir ommålad till Viking Lines färgsättning. Fartyget saknade också inredning för skattefri försäljning, så innan trafikstart byggdes halva cafeterian om till en spartansk bar. Kunde chartras ut efter att Rederi AB Gotland tagit över Rederi AB Nordös konkurrerande färjor. Visby hade redan från början cabotagerättigheter för trafik mellan Mariehamn och Nådendal.

1969 12 26. Gick fartyget på grund på resa Nådendal - Mariehamn - Kapellskär. Fartyget som avgått kl. 10.00 från Nådendal gick vid 13.15 tiden på grund på västra Skiftet nära Bogskär. Fartyget tog sig själv loss från grundet, men hade läckor på tre bottentankarna och kunde inte fortsätta för egen maskin och ankrades upp. Kustbevakningsbåtarna RV-13 och RV-21 ankom från Kumlinge respektive Kökar vid 17.15 tiden. Vid 20 tiden ankom hamnbogseraren NAANTALI, som vid midnatt påbörjade bogsering av Visby till Mariehamn.

1969 12 27. Vid 04.00 kunde de 230 passagerarna, 23 bilarna och 4 långtradarna fortsätta med KAPELLA mot Kapellskär, dit de anlände 12 timmar försenade. På Visby konstaterades det att propellrarna och deras axlar var oskadda och hon gick för egen maskin till Finnboda Varf. Befälhavare var J. Pajuaar. VIKING 2 tog över Visbys turer fram till 7/1.

1970 02 15. Fast i isen vid Tjärven. Problemen vid Tjärven fortsatte till 7/3.

1970 03 06. Skulle kommit till Nådendal på morgonen men fastnade i isen vid Tjärven och kom först kl. 15.30 och avgick igen kl. 17.00. Följande dag ställdes Visbys avgångar in så att hon kom ifatt tidtabellen.

1970 03 17. Såld till Polske Linie Oceaniczne, Gdynia, Polen för USD 3,04 milj. för leverans i september.

1970 04 15. Sista turen för Viking Line kl. 10.00 från Nådendal via Mariehamn till Kapellskär. Återlämnades två veckor tidigare än chartern slutade, då hon efter den hårda vintern behöver en längre våröversyn än planerat.

1970. Under sommaren i Gotlandstrafik.

1970 09 02. Övertagen av dom nya ägarna i Ystad. Omdöpt till SKANDYNAWIA

1970 09 04. Insatt mellan Ystad – Swinoujscie med en dubbeltur i dygnet.

1977. Överförd till Polska Zeluga Baltycka, Kolobrzeg, Polen.

1977 04 01. Insatt även trafik Swinoujscie - Köpenhamn.

1978 05 13. Kolliderade med ryska flodtankern VOLGONET 106 på resa mellan Gdansk - Helsingfors. Krocken skedde i dimma tre distansminuter söder om Gråhara fyr utanför Helsingfors. SKANDYNAWIA skrovskador midskepps.

1978 05 14. Anlände för reparation till Valmet Oy, Kotka Finland.

1981 05. Såld till Yick Fung Sh & Enterprise Co Ltd, Hong Kong för USD 2,300,000. Omdöpt till TIEN HU.

1981 06 05. Passerar Tien Hu Suezkanalen på leveransresa till Kina.

1981. Såld till China Ocean Co, Canton, Kina. Omdöpt till TIAN HU.

1985. Ändrad hemmahamn till Dalian. 

1985. Insatt mellan Hongkong - Guangzhou med mellanhamnar. Fartyget ligger i många hamnar på redden och man tar sig ut till det med småbåtar. Hela bildäcket ombyggt till en stor sovsal. Även skybaren är inredd med vilstolar.

2001. Omdöpt till SHENG HANG 8.

2002 01 24. Lämnade Hongkong på sin sista resa.

2002 02. Ankom skrotvarvet.

M/S VISBY.

M/S SKANDYNAWIA.

M/S TIAN HU.

Tillbaka till Gotlandsbolaget

Tillbaka till Viking Line.

Tillbaka till TT-Line.

Tillbaka till Rederi Ab Slite.

Tillbaka till Polferries.

© 2017 faktaomfartyg.