HSC VILLUM CLAUSEN.

Byggd 2000 av Austal Ships, Fremantle, Australien.

Varvsnummer. 96.

Dimensioner. 86,60 x 24,40 x 3,20 m.

GT/ DWT. 6402/ 485.

Maskineri. Två GE LM 2500 gasturbiner.

Effekt. 36000 kW.

Knop. 41,0. (Max 50 knop).

Passagerare. 1055.

Bilar. 215.

Eller 10 bussar och 144 bilar.

IMO. 9216250.

Systerfartyg. CARMEN ERNESTINA. JONATHAN SWIFT. LILIA CONCEPCION. 

                    SPIRIT OF ONTARIO I. TURGUT ÖZAL.  ADNAN MENDERES.

1999 10. Sjösatt.

1999 11. Färdigställd och levererad till Austal Ships, Nassau, Bahamas.

2000 01. Påbörjades överfarten från Fremantle till Rønne.

2000 03 08. Ankom Öresundsvarvet, Landskrona för vissa åtgärder.

Levererades 13 april 2000 till Bornholmstraffiken A/S, Rønne, Danmark.

2000 05. Såld till Nordea Finans Sverige Ab, London, England. Utchartrad på bare-boatcharter till Bornholmstraffiken A/S, Rønne, Danmark.

2000 05 14. Insatt mellan Ystad - Rønne.

2005 01 05 - 2005 02 09. Varvsbesök.

2005 03 01 - 2005 03 03. Varvsbesök för byte av turbiner.

2005 04 11. Fick fartyget maskinproblem och man ställde in kvällsturen.

2005 04 26 - 2005 04 28. Byta av en turbin.

2005 09 28. Ur trafik på grund av justering av turbinerna.

2005 11 23. Ställdes trafiken in med fartyget, på grund av problem med framdrivningen.

2005 11 24. Ankom Öresundsvarvet, Landskrona för reparation.

2005 11 25. Åter i trafik.

2005 11 26. kolliderade med kajen i Rønne.

2005 11 30. Ankom Öresundsvarvet, Landskrona för reparation.

2005 12 15. Åter i trafik.

2006 03 27. Kolliderade lätt med GRYF i Ystad hamn.

2006 12. Varvsbesök i Fredericia.

2006 12 14. På resa från Fredericia mot Rønne, så körde fartyget in den norra yttre vågbrytaren i Rønne. Inseglingsfyren träffades och sjönk (gjort i betong), krocken var så kraftig att tre besättningsmän skadades vid krocken. Fartyget skulle sättas i trafik igen 15 december.

2006 12. Fick man tillstånd efter provisoriska reparationer, att gå i trafik om det inte vart högre våghöjd än två meter. Tog så togs färjan ur trafik i mellandagarna i december.

2007 02 04. Avgick Rönne mot Göteborg.

2007 02 05. Ankom Cityvarvet i Göteborg för reparation som tog ca två veckor. Vissa delar nytillverkades i Australien och flögs upp till  Göteborg.

2007 11 05 - 2007 11 22. Ankom Öresundsvarvet, Landskrona för årlig översyn.

2009 09 03. Kolliderade med kajen i Rönne, när man försökte lägga till i hårt väder, tagen ur trafik för reparation.

2010 10 01. Rederiet ändrar marknadsföringsnamn till Bornholmerfærgen. 

2011 01 14. Management Danske Færger A/S.

2011 06 22. Använd som reservfärja.

2015 04. Såld till Danske Færger A/S, Danmark.

HSC VILLUM CLAUSEN.

HSC VILLUM CLAUSEN.

Extrabilder efter kollision

Tillbaka till Bornholmstrafikken.

Tillbaka till Bornholmstrafikken A/S.

Tillbaka till Danske Færger.

© 2011 faktaomfartyg.