M/S VIKING VISCOUNT.

Byggd 1976 av Aalborg Værft A/S, Ålborg, Danmark.

Varvsnummer. 208.

Dimensioner. 128,70 x 19,80 x 4,50 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 6386/ 2918/ 1616.

Maskineri. Två Werkspoor 8TM410 dieslar, en Werkspoor 9TM410 diesel.

Effekt. 10655 kW.

Knop 18,0.

Passagerare. 1200.

Hyttplatser. 284.

Bilar. 275.

IMO. 7358327.

Systerfartyg. VIKING VENTURER. VIKING VALIANT. VIKING VOYAGER.

1975 11 07. Sjösatt.

Levererades i maj 1976 till Townsend-Thoresen European Ferries, Dover, England.

1976 05 18. Insatt mellan Felixstowe - Zeebrugge.

1986 05 07. Insatt mellan Southampton - Cherbourg.

1987 12 31. Registrerad för P&O European Ferries Ltd., Portsmouth, England.

1989 05. Omdöpt till PRIDE OF WINCHESTER.

1989 09 25 - 1989 12. Insatt mellan Dover - Calais.

1991 03 15. Såld till Howill Shipping, England. Bareboat chartrad av P&O European Ferries.

1992 08 30. Går fartyget på grund.

1994 07 09. Sista dagen i trafik mellan Portsmouth - Cherbourg. Därefter upplagd i Southampton.

1994 07. Såld till Lasithiotiki Anonymi Naftiliaki Eteria (L.A.N.E.), Aghios Nikolaos, Grekland. Omdöpt till VITSENTZOS KORNAROS.

1994. Insatt för Lane Lines trafik mellan Pireus - Agios Nikolaos, Kreta.

2007 06. Insatt mellan Pireus - Milos - Santorini - Agios Nikolaos - Sitieia - Kasos - Karpathos - Diafani - Rhodos.

2011 10 10. Kolliderade med EUROPEAN EXPRESS i Pireus under vändningsmanöver och fick skador på fören.

2017 06. Fick fartyget maskinhaveri och läggs upp i Salamina.

M/S VIKING VISCOUNT.

 

M/S PRIDE OF WINCHESTER.

M/S VITSENTZOS KORNAROS.

M/S VITSENTZOS KORNAROS.

Tillbaka till Townsend Thoresen.

Tillbaka till P&O.

Tillbaka till LANE Lines.

© 2018 faktaomfartyg.