M/S VIA MEDITERRANEO.

Byggd 1993 av Fincantieri-Cant. Nav. Italiani S.p.A., Palermo, Italien.

Varvsnummer. 5922.

Dimensioner. 150,38 x 23,40 x 6,01 m.

GT/ DWT. 14398/ 5535.

Maskineri. Två 8-cyl, Sulzer dieslar.

Effekt. 11520 kW.

Knop. 19,1.

Passagerare. 50.

Hyttplatser. 50.

Lastmeter. 1820.

IMO. 9031686.

Systerfartyg. VIA ADRIATICO. VIA IONIO. VIA LIGURE. VIA TIRRENO. LAZIO. PUGLIA.

Levererades i juni 1993 till Viamare di Navigazione S.p.A. Palermo, Italien. 

1993 06. Insatt mellan Voltri - Termini Imerse.

1994. Såld till Adriatica di Navigazione S.p.A, Palermo, Italien. Omdöpt till ESPRESSO CATANIA

1994. Insatt mellan Ravenna - Catania.

2000 02 14. På resa mellan Ravenna mot Catania, så kolliderade fartyget med det portugisiska lastfartyget ZAFIR som sjönk snabbt. 13 besättningsmän på ZAFIR omkom. ESPRESSO CATANIA sattes på grund vid guardavalle för att förhindra att det sjönk.

2000 02 16. Drogs fartyget loss.

2000 02 19. Ankom reparationsvarvet i Messina.

2000. Åter i trafik.

2007 02. Registrerad för Tirrenia Di Navigazione SPA, Naples, Italien.

2012 07 17. Registrerad för Compagnia Italiana di Navigazione, S.p.A, Naples, Italien. 

2017 01. Omdöpt till HARTMUT PUSCHMANN.

2018 05. Insatt mellan Neapel - Catania.

2019 02. Såld till Ntiolio Shipping Co Ltd, Amman, Jordanien. Återchartrad av Compagnia Italiana di Navigazione, S.p.A, Naples, Italien till november 2019.

2019 07 16. Började en tankbil läcka hydrokloridsyra ombord när fartyget var mellan Cagliari - Livorno. Toh sig in till Olbia där man kunde överföra syran till en ny tankbil.

2019 11. Övertagen av den nya ägaren. Omdöpt till AMAL. Satt under Cypriotisk flagg, hemmahamn Limassol.

2019 11. Ankom Drapetsona.

2020 01 22. Avgick Drapetsona till Syros. 

 

M/S ESPRESSO CATANIA.

M/S HARTMUT PUSCHMANN.

M/S AMAL.

Tillbaka till Adriatica.

Tillbaka till Tirrenia.

Tillbaka till Moby.

© 2021 faktaomfartyg.