M/S VÄRMDÖ.

Byggd 1990 av Oskarshamns Varv, Oskarshamn.

Varvsnummer. 517.

Dimensioner. 37,70 x 7,50 x 1,28 m.

GT/ NT. 298/ 118.

Maskineri. Tre MAN D2842 LE405 dieslar.

Effekt. 1800 kW.

Knop. 22,0.

Efter maskinbyte. Tre MTU 12V 2000 M60 dieslar.

Effekt. 1800 kW.

Knop. 22,0.

Passagerare. 340.

KM RN. 14090.

IMO. 8900945.

Systerfartyg. VÅNÖ. VAXÖ. VIBERÖ. VÄDDÖ.

1989. Beställd vid Djupviks varv Ab, Tjörn (varvsnummer 348) som i sin tur lägger ut jobbet till Oskarshamns varv Ab.

1990 03 22. Sjösatt.

Levererades i april 1990 till Waxholms Ångfartyg Ab.

1990 04 20. Döpt av Yvonne Ryding.

1990 05 11. Insatt i skärgårdstrafik. Första tur mot Husarö via Södra Ingmarsö.

1991 03 21. Avgår Stockholm mot Fredrikshavn för ombyggnad av avgassystemet.

1991 03 25. Ankommer Fredrikshavns varv.

1992 05 12. Vid ankomst till Grinda så blir det maskin bortfall på två av maskinerna och man träffar bryggan med babordssidan. Går sedan till Boghammar Marin för reparation.

1994. Management Stockholms Sjötrafik Ab.

1999 06 14. Går på grund vid Söderholmarna och får skador på ena propellern.

2001. Bytts maskineriet ut mot samma fabrikat.

2010 03. Ombyggd vid Oskarshamns varv och bland annat bytts maskineriet ut.

2010 09 07. Blir påkörd av DELFIN X och ett mindre hål slits upp på babordssidan. Går till Kummelnäs varv för reparation.

2011. Ombyggd vid Oskarshamnsvarvet Sweden Ab, Oskarshamn.

 

M/S VÄRMDÖ.

Ombord.

Tillbaka till Waxholmsbolaget.

© 2014 faktaomfartyg.