M/S VACATIONLAND.

Byggd 1952 av Great Lakes Engeneering Works, River Rouge, USA.

Varvsnummer. 296.

Dimensioner. 111,05 x 23,15 x 5,36 m.

Efter ombyggnad. 119,26 x 23,37 x 5,36 m.

Brt. 3884.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt. 5010/ 2742.

Maskineri. Fyra 8-cyl, Nordberg Manufacturing Corp, dieslar.

Effekt. 7633 kW.

Knop. ?.

Passagerare. 650.

Efter omklassning 1962. 340.

Bilar. 150.

Efter ombyggnad. 172.

IMO. 5428568.

Levererades i december 1952 till State of Michigan (Highway Department), Lansing, USA. 

1953 01 11. Insatt för Michigan State Ferries mellan Mackinaw City - St. Ignace.

1957 11 01. Invigdes den nya bron över Mackinac Strait och trafiken lades ner. 

1957 11. Upplagd.

1957 - 1959. Så tittad folk från Silja på denna färja (Vet ej exakt tidpunkt).

1959. Såld till Detroit Atlantic Navigation Co., Detroit, USA. Omdöpt till JACK DALTON.

1960 05 05. Insatt mellan Detroit - Cleveland som trailerfärja. Vid denna tidpunkt så tittade även Rederi Ab Vikinglinjen på denna färja för köp, som inte vart av.

1961. Såld till Compagnie Navigation Nord-Sud Ltée, Rimouski, Kanada, avgick mot Quebec. 

1962. Omdöpt till PERE NOUVEL. Insatt mellan Rimouski - Baie Comeau.

1967. Såld till BC Ferries, Vancouver, Kanada. Omdöpt till SUNSHINE COAST QUEEN. Gick via Panamakanalen till Vancouver.

1967. Insatt mellan Langdale - Horseshore Bay.

1970. Ombyggd. 

1976. Upplagd.

1981. Såld till Gulf Canada Resources Inc, Kanada. 

1982. Omdöpt till GULF KANAYAK.

198?. Upplagd.

1987. Såld till Kinesiska upphuggare.

1987 12 03. Sjönk fartyget under bogsering till Kina.

M/S VACATIONLAND.

Tillbaka till BC Ferries.

© 2021 faktaomfartyg.