M/S ULSTER PRINCE.

Byggd 1967 av Harland & Wolff Ltd, Belfast, Nordirland.

Varvsnummer. 1667.

Dimensioner. 114,97 x 16,50 x 4,10 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 4270/ 2115/ 1389.

Maskineri. Två 12-cyl, Pielstick Crossley Premier Engines ltd, dieslar.

Effekt. 5371 kW.

Knop. 17,0.

Passagerare. 1311.

Hyttplatser. 568.

Bilar. 230.

IMO. 6622587.

Systerfartyg. ULSTER QUEEN.

1966 10 13. Sjösatt.

Levererades 6 april 1967 till Belfast Steamship Co., Belfast, Nordirland.

1967 04 19. Insatt mellan Liverpool - Belfast.

1971 10 01. Övertog P&O trafiken.

1978 09 21. Registrerad för P&O Ferries Ltd, Belfast, Nordirland.

1981 11 07. Sista dagen i trafik mellan Liverpool - Belfast.

1981 12. Upplagd i Oostende.

1982 08 27. Såld till Panmar Ferries Services, Nicosia, Cypern. Omdöpt till LADY M.

1982 09. Avgick Oostende mot Medelhavet.

1983 06 19 - 1983 10. Insatt för Marlines mellan Patras - Igoumenitsa - Ancona.

1984. Såld till Varsity S.A., Panama. Omdöpt till TANGPAKORN.

1984. Insatt mellan Hongkong - Kina.

1986. Omdöpt till LONG HU.

1988. Såld till Shun Tak Enterprises, Macau. Omdöpt till MACMOSA. Insatt mellan Macau - Taiwan.

1995. Såld till Hellenic Mediterrean Lines, (Registrerad Aquila Maritime Services Inc. Panama). Omdöpt till NEPTUNIA.

1995. Utchartrad till Neckar Reisen. Insatt mellan Bari - Cesme.

1995. Insatt för HML.

1995. Registrerad för Panther Marine Corp., Panama. Omdöpt till PANTHER.

1995. Insatt för Hellenic Orient Lines mellan Bari - Cesme.

1995. Upplagd i Eleusis.

1996. Insatt mellan Patras - Igoumenitsa - Brindisi.

1998. Upplagd i Pireus.

2000 06. Utchartrad till Superferries. Omdöpt till VATAN. Insatt mellan Cesme - Brindisi.

2000. Registrerad för Manar Marine Services Inc., Panama. Omdöpt till MANAR.

2001. Insatt för Al Thuraya Marine Service Co, LLc, Dubai

2001 02 12. Insatt mellan Port Rashid - Umm Qasr, Irak.

2004 03. Såld till upphuggning i Indien.

2004 03 03. Ankom Alang, Indien.

M/S ULSTER PRINCE.

M/S LADY M.

M/S TANGPAKORN.

M/S MACMOSA.

M/S NEPTUNIA.

M/S PANTHER.

M/S VATAN.

Tillbaka till P&O.

Tillbaka till Marlines.

Tillbaka till HML.

© 2021 faktaomfartyg.