M/S TRAVEMÜNDE.

Byggd 1981 av OY Wärtsilä AB, Helsingfors, Finland.

Varvsnummer. 432.

Dimensioner. 137,40 x 22,61 x 4,90 m.

Efter ombyggnad. 141,00 x 22,81 x 4,95 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 9120/ 4666/ 4150.

Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT.17046/ 5049/ 4150.

Maskineri. Fyra Wärtsilä 12V32 4SA dieslar.

Effekt. 14866 kW.

Knop. 19,5.

Passagerare. 1780.

Efter ombyggnad. 1536.

Hyttplatser. 72.

Efter ombyggnad. 316.

Bilar. 550.

Efter ombyggnad. 450.

Lastbilar. 65.

Lastmeter. 1150.

IMO. 8000226.

1979 12 21. Beställd.

1980 08 05. Kölsträckt.

1981 01 30. Sjösatt.

Levererades 15 juni 1981 till Gedser-Travemünde Ruten A/S, Gedser, Danmark.

1981 06 17. Döpt av Prinsesse Benedikte i Köpenhamn.

1981 06 19. Insatt i trafik mellan Gedser - Travemünde.

1981 12 09. Bröt en brand ut ombord vid 03,20 tiden, då fartyget var på resa mellan Travemünde - Gedser. Man gick åter mot Travemünde och under tiden lyckades besättningen ombord släckte elden. 4 besättningsmän fick uppsöka sjukhus. Kunde sättas i trafik på eftermiddagen samma dag, men med reducerat antal passagerare. Man reparerade fartyget under tiden den var i ordinarie trafik.

1986 06 18. Kolliderade med vågbrytaren i Travemünde.

1986. Rederiet ändrar namn till GT-Linien A/S, Gedser.

1987 03. Företaget går i konkurs.

1987 03 13. Såld till ASX 10969 A/S, Gedser för fortsatt trafik.

1988 04 26. Såld till Sea-Link Ab, Nassau, Bahamas (Sea-Link Ab, Nacka, Sverige). Överförd till GT Link A/S, Nassau, Bahamas.

1987 04 28. Omdöpt till TRAVEMÜNDE LINK.

1988 12 06. Såld till Gotland Steamship Co, Nassau, Bahamas. (Rederi Ab Gotland, Visby). Utchartrad till Sally Line Ltd. Omdöpt till SALLY STAR.

1988 12 07. Insatt mellan Ramsgate - Dunkerque.

1988 12 20. Efter avgång från Dunkerque så fick fartyget maskinrumsbrand, Bogserades in till Ramsgate.

1988 12 21. Bogserades till Dunkerque för reparation.

1989 01 27. Åter i trafik.

1994 08 25. Fick fartyget maskinrums brand på resa mellan Ramsgate - Dunkerque. Fick bogseras in till Ramsgate där fartygets last tömdes, Bogserades sedan till Arno Shipyard, Dunkerque för reparation.

1994 10 14. Åter i trafik.

1997 03 09. Kolliderade med HOLYMAN DIAMANT i Ramsgate. Avgick sedan till Arno Shipyard, Dunkerque för reparation.

1997 04 13. Sista dagen i trafik mellan Dunkerque - Ramsgate.

1997 05. Överförd till Finland Levantlinjen Ab, Mariehamn, Finland. (Ett konsortium bestående också av Rederi Ab Hoburgen, Visby, och Rederi Ab Gotland, Visby).

1997 05 08 - 1997 09 14. Utchartrad till Silja Line, Åbo, Finland. Insatt mellan Vasa - Umeå med artistnamnet "WASA EXPRESS".

1997 09 15. Avgick Vasa mot Bremerhaven.

1997 09 18. Ankom Lloyd-Werft, Bremerhaven för ombyggnad med bla.. katalysatorer, sidosponsorer runt aktern, fler hytter, ny cafeteria akteröver, samt allmän uppfräschning.

1997 11. Överförd till Rederi Ab Gotland, Visby. Omdöpt till THJELVAR.

1997 12 14. Avgick från varvet mot Visby.

1998 01 01. Insatt i Destination Gotlands trafik mellan Oskarshamn - Visby. Under sommaren även mellan Oskarshamn - Visby - Nynäshamn.

1999 06 - 1999 08. Endast trafik mellan Visby - Nynäshamn.

2000 06 - 2000 08. Endast trafik mellan Visby - Nynäshamn.

2001 06 - 2001 08. Endast trafik mellan Visby - Oskarshamn.

2002 06 - 2002 08. Endast trafik mellan Visby - Oskarshamn.

2003 11 21. Utchartrad på bareboatcharter till Color Line, Oslo, Norge.

2003 11 30. Sista dagen i trafik för Destination Gotland mellan Visby - Oskarshamn - Visby.

2003 12 15. Övertagen av Color Line.

2004 01 08. Avgick Visby mot Fredericia, Danmark för ombyggnad.

2004 02 10. Registrerad för Thjelvar A/S, Larvik, Norge. Omdöpt till COLOR TRAVELLER

2004 03 10. Insatt mellan Larvik - Hirtshals. (tar endast 150 passagerare i denna trafik).

2004 04 21. Provtur mellan Larvik - Strömstad.

2004 06 - 2004 08. Insatt mellan Larvik - Frederikshavn. (Tar då 1000 passagerare).

2004 08. Insatt mellan Larvik - Hirtshals.

2005 06 - 2005 08. Insatt mellan Larvik - Frederikshavn. (Tar då 1000 passagerare).

2005 08. Insatt mellan Larvik - Hirtshals.

2006 12 15. Sista dagen i trafik mellan Larvik - Hirtshals.

2006 12 15. Avgick Larvik mot Fredericia.

2006 12 19. Avslutad charter för Color Line och återlämnad till Rederi Ab Gotland. Omdöpt till THJELVAR

2006 12 28. Ankom Visby och lades upp. 

2006 12 29. Införd i det Svenska skeppsregistret, hemmahamn Visby.

2007 01 17. Förhalad till läge 3 i Visby.

2007 05 10. Flyttad från Visby till Slite för vidare uppläggning.

2007 07 01. Avgick Slite mot Öresundsvarvet, Landskrona för reparation av akteramp. 

2007 08. Utchartrad till Scandlines.

2007 10 01. Omdöpt till ROSTOCK. Överförd till Tysk flagg, hemmahamn Rostock (Management Scandlines A/S).

2007 10 04. Avgick Landskrona.

2007 10 15. Insatt mellan Rostock - Gedser.

2007 11 08. En tur mellan Rostock - Hangö - Rostock.

2008 03. Fick lättare bottenkänning på väg in till Gedser.

2008 03 10. Ankom Örskov, Fredrikshavn för undersökning.

2008 10. Tagen ur trafik och upplagd i Rostock.

2008 10. Flyttad till Sassnitz för vidare uppläggning.

2009 04. Flyttad till Puttgarden.

2009 06 - 2010 08. Utchartrad till Comarit. Insatt mellan Almeria - Nador.

2010 08 20. Avgick Almeria mot Landkrona.

2010 08 27. Ankom Landkrona och återlämnad till Rederi Ab Gotland.

2010 09. Omdöpt till THJELVAR och åter i Svenskt skeppsregister.

2010 10 05. Avgick Landskrona mot Norrköping.

2010 10 06. Ankom Norrköping för uppläggning.

2011 08. Utchartrad till Fred Olsen S.A. Spanien.

2011 08 13. Avgick Norrköping mot Vigo, Spanien.

2011 08 19. Ankom Vigo där flaggskifte gjordes till Spansk flagg (Management Fred Olsen SA) hemmahamn Santa Cruz De Tenerife.

2011 08. Avgick Vigo mot Las Palmas för dockning.

2011 08 30. Omdöpt till BETANCURIA.

2011 09. Insatt mellan Las Palmas - Puerto del Rosario - Arrecife.

2012 09. Avslutad charter och upplagd i Las Palmas.

2012 10. Såld till NLC Ferry Ab/ Oy, Vasa, Finland.

2012 10 18. Avgick Las Palmas mot Vasa.

2012 10 28. Ankom Vasa.

2012 10 31. Omdöpt till WASA EXPRESS.

2013 01 03. Provtur.

2013 01 04. Insatt mellan Vasa - Umeå (Holmsund).

2013 01 16. Nödstopps övning i Umeå. Efter det så stratade inte pannorna igen samt rampen gick inte att stänga.

2013 01 15 - 2013 01 16. Förseningar på grund av maskinproblem, samt vid avgången från Umeå 16 januari fanns det ingen värme ombord.

2013 01 17 - 2013 01 22. Inställt trafik på grund av fruset sprinklersystem.

2013 01 23. Åter i trafik, dock inga hytter i bruk då dom hade fått vattenskador på grund av sönderfrusna sprinklersystem.

2013 01 28. Inställd tur på grund av byte av turbin på en av huvudmaskinerna.

2013 02 14. Fastande i isen utanför Holmsund och fick hjälp av YMER att komma loss.

2013 05. Marknadsnamn på linjen är Wasa Line.

2016 09 25 - 2016 10 09. Dockades i Kopli, Estland.

M/S TRAVEMÜNDE.

 

M/S TRAVEMÜNDE LINK.

 

M/S SALLY STAR.

M/S SALLY STAR.

M/S THJELVAR.

Ombord 1. M/S THJELVAR blir M/S COLOR TRAVELLER.

  

M/S COLOR TRAVELLER.

Ombord.

 

M/S THJELVAR.

Ombord 2. Ombord 3. 

M/S ROSTOCK.

M/S THJELVAR.

M/S BETANCURIA.

M/S WASA EXPRESS.

Extrabilder.

Tillbaka till GT-Linien.

Tillbaka till GT-Link.

Tillbaka till Gotlandsbolaget.

Tillbaka till Sally Line.

Tillbaka till Silja Line.

Tillbaka till Destination Gotland.

Tillbaka till Color Line.

Tillbaka till Scandlines.

Tillbaka till Comarit.

Tillbaka till Lineas Fred Olsen.

Tillbaka till Wasa Line.

© 2017 faktaomfartyg.