S/S TRANSITO NO 4.

Byggd 1856 av Motala verkstad, Motala.

Varvsnummer 56.

Dimensioner. 36,78 x 6,67 x 3,45 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 352/ 235/ 165.

Maskineri. En 2-cyl, Bergsunds MV compound ångmaskin.

Effekt. 280 hk.

RN. 525.

Detta fartyg beställdes av Actiebolaget Svenska kanal Transito ångfartyg för trafik genom Göta kanal. 

Levererades 1856 till Actiebolaget Svenska kanal Transito, Stockholm. Men kom aldrig i trafik då den Danska tullavgiften för att passerar Öresund hade slopats.

1856 12 06. Utbjuden till försäljning.

1857 03. Såld till C. Lovén & Co, Stockholm. Omdöpt till FRANZÉN.

1868. Förlängd med 25 fot.

1869. Såld till Ångbåtsbolaget Transit, Stockholm. Omdöpt till TRANSIT NO 3.

1886. Såld till Ångfartygs Ab Södra Sverige, Stockholm. 

1897 05 15. Såld till Ångfartygs Ab Nya Söderhamn, Söderhamn. Omdöpt till SÖDERHAMN.

1900 03 16. Såld till Ångfartygs Ab Pehr Ennes, Stockholm

1902. Såld på Auktion till P.A. Beckius, Stockhom.

1904 03 24. Såld till Ångfartygs Ab Gotland, Visby. Omdöpt till GUTE.

1916 10. Såld till Rederi Ab Velox, Stockholm.

1919 06 25. Såld till Ångfartygs Ab Tor, Åland. Omdöpt till MAILAND. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Åbo.

1922 03 15. Inköpt av Fåa, Bore, och Svea bolaget gemensamt för att slippa konkurrens, fartyget registreras dock hos Fåa.

1923 09 06. Såld till upphuggning, men nedskars till pråm.

1925. Såld till Karl Forsström Ab, Omdöpt till MAJLAND.

1955 12 30. Såld till Oy Rudus Ab Finland.

1961 03 06. Såld till Johannes Forsman, Kimito, Finland. En maskin sattes in och fartyget användes som sandtransportsfartyg.

2000 11. Ligger fartyget som restaurangpråm i Åbo.

S/S GUTE.

Restaurangpråmen MAJLAND.

Tillbaka till Ångfartygs Ab Södra Sverige.

Tillbaka till Ångfartygs Ab Gotland.

Tillbaka till Fåa.

Tillbaka till de samseglande rederierna.

© 2012 faktaomfartyg.