S/S TOR.

Byggd 1911 av Helsingørs Maskin og Skibsbyggeri, Helsingør, Danmark.

Varvsnummer. 130.

Dimensioner. 67,88 x 10,70 x 3,97 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 1040/ 574/ 1700.

Maskineri. En 3-cyl, trippelångmaskin.

Effekt. 650 ihk.

Knop. 9,5.

RN. 5230.

IDno. 3005230.

Levererades i juli 1911 till Stockholms Rederi Ab Svea, Stockholm.

1911 07. Insatt på livsmedelstrad mellan Sverige - England.

1914. Annonserad på linjen London - Hull - Stockholm - Norrköping - Kalmar. Denna linje var i samtrafik med Thos Wilsons, Sons & Co, Ltd, Hull.

1916. Gick på ”ständiga uppdrag till England”.

1917 02. Innestängd i fransk hamn då den tyska u-båtsblockaden skärptes. Samtidigt utfärdade England ”Regulations with respect to North See freights”. Dessa regler utfärdades för att tvinga neutrala handelsfartyg att utföra transporter för de allierade.

1918 - 1919. Akterlastrummen byggs om till kylrum.

1919. Insatt på livsmedelstraden till England. Detta i samtrafik med Ellerman´s Wilson Line, Ltd, Hull.

1928. Ersätts av modernare fartyg på Englandstraden.

1945 - 1953. Trafikerade Nord och Östersjön.

1953. Upplagd i Landskrona

1953 11 18. Såld till F:a skrot och avfallsprodukter, Göteborg för upphuggning. Bogserades från Landskrona till Göteborg

S/S TOR.

Tillbaka till Rederi Ab Svea.

© 2014 faktaomfartyg.