M/S SVEA SCARLETT.

Byggd 1971 av Jos L Meyer Werft, Papenburg-Ems, Tyskland.

Varvsnummer. 564.

Dimensioner. 86,04 x 16,33 x 4,19 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 2957/ 1535/ 980.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 4833/ 1535/ 711.

Efter ombyggnad. GT/ DWT. 2996/ 711.

Maskineri. Fyra Ruston-Paxman 6 ARM dieslar.

Effekt. 4120 kW.

Knop. 14,5.

Efter maskinbyte. Fyra Wärtsilä 824TS dieslar.

Effekt. 4119 kW.

Knop. ?.

Passagerare. 800.

Efter ombyggnad. 950.

Hyttplatser 0.

Bilar. 95.

Efter ombyggnad. 180.

IMO. 7109609.

1971 05 18. Sjösatt.

Levererades 6 juli 1971 till Stockholms Rederi Ab Svea, Stockholm (Skandinavisk Linjetrafik, Landskrona)

1971 07 10. Insatt för Skandinavisk Linjetrafiks trafik mellan Landskrona - Tuborg Havn (Köpenhamn).

1980 09 30. Sista dagen i trafik mellan Landskrona - Tuborg Havn.

1980 10 01. Såld till p/r A/S D/S Öresund, Köpenhamn, Danmark.

1980 11 21 - 1981 09 13. Insatt mellan Malmö - Tuborg Havn (Köpenhamn).

1981 09 13. Läggs trafiken ner mellan Malmö - Tuborg Havn (Köpenhamn) då den inte var speciellt lyckad.

1981 10. Gör några turer mellan Helsingborg - Helsingör, men resultatet vart inte så lyckat utan fartyget lades upp till försäljning.

1982 01 26. Såld till Rederi Ab Eckerö, Eckerö, Finland. Mariehamn. Omdöpt till ECKERÖ.

1982 02. Ombyggd vid Schichau Unterweser AG, Bremerhaven, Tyskland. Ett nytt hyttdäck akter om skorstenen för besättningen byggdes, samt man byggde igen aktern och satte dit en öppningsbar ramp.

1982 05 23. Insatt mellan Eckerö - Grisslehamn.

1987. Bytts maskineriet ut i Berghamn.

1989 10. Utchartrad till Festonia O/Y, Helsingfors, Finland för trafik mellan Helsingfors - Tallinn. 

1990 04 29 - 1990 06 04. Utchartrad till GT Link A/S, Gedser. Insatt mellan Gedser - Travemünde.

1990 10 - 1991. Utchartrad till Festonia O/Y, Helsingfors, Finland. Insatt mellan Helsingfors - Tallinn.

1991 03. Såld till P&O Scottish Ferries, Aberdeen, Skotland, Övertagen vid Kotka Varv. Omdöpt till ECK.

1992 03 20. Omdöpt till ST OLA. Insatt mellan Stromness - Scrapster.

2002 09. Såld till RAS Saarter Liinid, Roomassaare, Estland (Saaremaa Laevakompanii).

2002 09 30. Avslutad trafik för P&O Scottish Ferries.

2002 10. Ankom Tallinn för varvsbesök.

2002 12. Insatt mellan Virtsu - Kuivastu.

2003 01 12 - 2003 02 26.  Utchartrad till Färöarnas Landskapstyrelse, Torshavn.

2004 09 - 2004 10. Utchartrad till Landflutningar Samskip Ltd. Island. Insatt mellan Västmannaöarna - Thorlakshöfn.

2005 06 09. Provtur mellan Sillamäe - Kotka.

2005. På hösten, Insatt mellan Virtsu - Kuivastu, alternativ Rohuküla - Heltermaa.

2007 10 02 - 2007 11. Utchartrad till Färöarnas Landskapstyrelse, Torshavn. Insatt mellan Torshavn - Tvøroyri.

2008 10 25 - 2008 11 07. Utchartrad till Färöarnas Landskapstyrelse, Torshavn. Insatt mellan Torshavn - Tvøroyri.

2010. Tagen ur trafik och blir upplagd/ reservfärja.

2015 05 16. Insatt mellan Rohuküla - Heltermaa.

2016 10 01. Utchartrad till Laevad OÛ. Insatt mellan Rohuküla - Heltermaa.

2016 11 30. Sista dagen i trafik mellan Rohuküla - Heltermaa.

2017 01 04. Begärt i kvarstad då man inte betalt hamnhyra enligt vissa.

2017 05 18. Såld till Medmar Navi SpA, Neapel, Italien.

2017 05. Omdöpt till MEDMAR GIULIA.

2017 05 27. Avgick Rohuküla mot Neapel via Kiel.

2017 06 07. Ankom Neapel för ombyggnad.

2018 07 13. Insatt mellan Neapel - Ischia. 

2022 10 09. Upplagd i Neapel.

M/S SVEA SCARLETT.

M/S ECKERÖ.

M/S ST OLA.

M/S ST OLA.

Ombord 1. Ombord 2. Ombord 3.

M/S MEDMAR GIULIA.

Tillbaka till Skandinavisk Linjetrafik.

Tillbaka till Rederi Ab Svea.

Tillbaka till Rederi Ab Öresund.

Tillbaka till Eckerö Line.

Tillbaka till GT-Link.

Tillbaka till P&O Scottish Ferries.

Tillbaka till Saaremaa.

Tillbaka till Färöarnas Landskapstyrelse.

Tillbaka till Laevad Oy.

Tillbaka till Medmar.

© 2023 faktaomfartyg.