M/S SVEA LEJON.

Byggd 1981 av Marinteknik Verkstads Ab, Öregrund.

Varvsnummer. B45.

Dimensioner. 30,87 x 6,74 x 1,72 m.

Efter förlängning. 36,30 x 6,74 x 1,50 m.

Brt/ Nrt. 188/ 118.

Efter ombyggnad. GT/ NT. 221/ 90.

Maskineri. Två Scania DSI 14 dieslar.

Effekt. 790 hk.

Knop. 17,0.

Efter maskinbyte. Två Scania DSI14 dieslar.

Effekt. 900 kW.

Knop. 19,0.

Passagerare. 280/ 225.

Efter ombyggnad. 275.

Efter ombyggnad. 347.

KM RN. 12871.

IMO. 8030350.

Levererades i maj 1981 till Kolmårdens Rederi Ab, Norrköping.

1981 06 02. Premiärtur på Göta kanal.

1981. Insatt mellan Söderköping - Arkösund.

1982. Såld till Rederi Ab Göta Lejon, Norrköping.

1987 05 27. Stötte fartyget mot ett grund och fartyget fick skador på bägge roderna och en knäckt propeller axel. Kapten tog in fartyget till Utterviks brygga där 160 passagerare kunde lämna fartyget. 

1990. Insatt mellan Nyköping - Arkösund och Sörmlands skärgård.

1992. Överförd till Rederi Ab Östgöta Sjö. Omdöpt till LEJON ETT.

1993 02. Går Rederi Ab Östgöta Sjö i konkurs.

1993. Såld till Rederi Ab Göta Lejon, Norrköping. Omdöpt till SVEA LEJON.

1993. Insatt mellan Söderköping - Arkösund.

1994. Överförd till Rederi Ab Västkust.

1994 04 07. Såld till Reederiei Seebode, Hasselberg,  Tyskland. 

1994 04 08. Övertagen av dom nya ägarna. Omdöpt till STADT KAPPELN.

1994 04 08. Avgick Hummelvik mot Tyskland.

2002. Såld till Utö Rederi Ab, Utö. Omdöpt till UTÖ EXPRESS.

2002 10 15. Avgick Tyskland mot Utö.

2002 10 16. Ankom Spränga, Utö.

2003. Förlängd, samt byte av maskineri.

2003. Insatt mellan Årsta Havsbad - Gruvbryggan - Spränga.

2004. Insatt mellan Nynäshamn - Nåttarö - Rånö - Aspö.

2004 06 29. Gick rakt in i Nåttarö ångbåtsbrygga, men inga personer skadades.

2011 05 16. Hjälper till att evakuera passagerare från M/S MSC OPERA i Nynäshamn.

2012. Ombyggd vid Anytech Marine Ab, Öregrund.

M/S SVEA LEJON.

M/S UTÖ EXPRESS.

Ombord.

Tillbaka till Rederi Ab Göta Lejon.

Tillbaka till Utö rederi Ab.

© 2016 faktaomfartyg.