HSC SUPERSEACAT TWO.

Byggd 1997 av Fincantieri-Cant. Nav. Italiani S.p.A., Riva Trigoso, Italien.

Varvsnummer. 6000.

Dimensioner. 100,00 x 17,10 x 2,70 m.

GT/ DWT. 4500/ 340.

Maskineri. Fyra Ruston 20RK270 dieslar.

Effekt. 27500 kW.

Knop 37,8.

Passagerare. 800.

Bilar 175.

IMO. 9141845.

Systerfartyg. SUPERSEACAT ONE. SUPERSEACAT THREE. SUPERSEACAT FOUR.

1996 07 30. Kölsträckt.

1997 03. Sjösatt.

Levererades 1 juni 1997 till Sea Containers of London, La Spezia, Italien.

1997 06 14. Ankom Dover.

1997 06 17. Visades upp i London.

1997 06 26 - 1998 03 31. Insatt mellan Dover - Calais.

1998 03 12. Insatt mellan Liverpool - Dublin.

1999 04 10. Insatt mellan Newhaven - Dieppe.

2000 04 18 - 2000 10 13. Insatt för Seacat Scotlands mellan Belfast - Heysham.

2001 03 14. Ankom Oostende.

2001 03 21. Insatt mellan Oostende - Dover - Calais.

2001 - 2003. Upplagd i Portsmouth.

2003 03. Registrerad för Isle Of Man Steam Packet Co, hemmahamn Liverpool.

2003 03 16. Ankom Liverpool.

2003 03 23. Insatt mellan Douglas - Liverpool/ Dublin/ Belfast.

2006 03 20. Insatt mellan Douglas - Heysham.

2006 04 07. Insatt mellan Douglas - Liverpool.

2006 09 11. Upplagd i Birkenhead med skador på växellådan. Växellådan reparerades i Tyskland.

2007 03 16. Åter i trafik.

2008 01. Omdöpt till VIKING.

2008 08 02. I hård vind så slog fartyget i i kaj i Liverpool och fick skador på skrovet.

2009 07 11 - 2009 09 27. Utchartrad till Atlanticolines. 

2009 07 23. Avgick Liverpool mot Ponta Delgada.

2009 07. På väg mot Azorerna, möte fartyget kraftig sjö och fick ett hål i fören, gick in till Falmouth för reparation.

2009 07 30. Avgick Falmouth mot Ponta Delgada.

2009 08 05. Insatt i trafik mellan öarna på Azorerna.

2009 08 23. Fick fartyget brand ombord i ventilationssystemet, men besättningen kunde snabbt släcka elden.

2009 09 30. Ankom Setubal, Lissabon.

2009 10. Såld till Helcat Lines SA, Valletta, Malta (Hellenic Seaways). Omdöpt till HELLENIC WIND.

2009 10 18. Ankom Pireus.

2010 05 12. Utchartrad till Atlanticolines och avgick Pireus mot Lissabon.

2010 05 22. Ankom Ponta Delgada.

2010 06 07 - 2010 09 29. Insatt i trafik mellan öarna på Azorerna.

2010 10 06. Upplagd i Souda.

2011 03 25. Ankom Pireus.

2011 05 11 - 2011 05 15. Avgick Pireus mot Lissabon.

2011 05 21 - 2011 05 22. Avgick Lissabon mot Ponta Delgada.

2011 06 09 - 2011 09 10. Utchartrad till Atlanticolines. Insatt i trafik mellan öarna på Azorerna.

2011 09 15 - 2011 09 21. Avgick Ponta Delgada mot Pireus.

2012 05 11 - 2012 05 16. Avgick Pireus mot Lissabon.

2012 05 25 - 2012 05 26. Avgick Lissabon mot Ponta Delgada.

2012 06 07 - 2012 09 09. Utchartrad till Atlanticolines. Insatt i trafik mellan öarna på Azorerna.

2012 09 20. Ankom Perama.

2013 06 07 - 2013 09 30. Utchartrad till Atlanticolines. Insatt i trafik mellan öarna på Azorerna.

2014 06 06 - 2014 09 08. Utchartrad till Atlanticolines. Insatt i trafik mellan öarna på Azorerna.

2015 06 10 - 2015 09 07. Utchartrad till Atlanticolines. Insatt i trafik mellan öarna på Azorerna.

2015 12. Omdöpt till HELLENIC HIGHSPEED.

2016. Insatt i Hellenic Seaways trafik.

 HSC SUPERSEACAT TWO.

 

HSC VIKING.

HSC HELLENIC WIND.

HSC HELLENIC HIGHSPEED.

Tillbaka till Sea Containers.

Tillbaka till IOMSP.

Tillbaka till Hellenic Seaways.

© 2017 faktaomfartyg.