M/S SUNNANLAND.

Byggd 1940 av Eriksbergs Mekaniska Verkstads Ab, Göteborg.

Varvsnummer. 295.

Dimensioner. 117,41 x 16,67 x 5,54 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 3378/ 1465/ 5110.

Maskineri. Två 9-cyl, B&W-Eriksbergs dieslar.

Effekt. 6000 hk.

Knop. 16,0.

RN. 8437.

IMO. 5305194.

Systerfartyg. SAGOLAND. SKOGALAND. SAMELAND.

1940 03 11. Sjösatt.

Levererades i juli 1940 till Ångfartygs Ab Tirfing, Göteborg. Insatt i Svenska Orientlinjens trafik.

1953 03 06. Så bröt en brand ut ombord när fartyget låg i Rio De Janeiro, Brasilien. 5 besättningsmän omkom. Fartyget reparerades provisoriskt så själva resan kunde återupptas.

1956 07 07. Så kolliderade fartyget med bogserbåten TYR mellan Biskopsudden och Finnboda och bogserbåten sjönk varvid tre besättningsmän omkom, varvid två har inte påträffats.

1961 06. Såld till p/r Cervus, Göteborg (Huvudredare Claes Manne). Omdöpt till CERVUS.

1962 05. Ny huvudredare, Carl Johan Ljungblad.

1963 01. Såld till p/r Cervus (Otto Kihlström), Göteborg

1964  08. Omdöpt till CERVIA.

1965 05. Övertagen av August Leffler & Son, Göteborg (Huvudredare Paul Pålsson), Göteborg.

1966 02. Såld till Singi Nav, Co, Taipei, Taiwan. Omdöpt till SINTAH REEFER, samt satt under Panama flagg.

1970 09 15. Ankom Nan Kwang Steel & Iron Works, Kaohsiung, Taiwan för upphuggning.

M/S SUNNANLAND.

Tillbaka till Ångfartygs Ab Tirfing.

Tillbaka till Svenska Orient Linjen.

© 2025 faktaomfartyg