M/S SUNDBUSS PERNILLE.

Byggd 1958 av Alssunds Skipsværft, Sönderborg, Danmark.

Färdigställd 1958 hos Burmeister & Wain, Köpenhamn, Danmark.

Varvsnummer. 23.

Dimensioner. 24,99 x 6,20 x 1,88 m.

Brt/ Nrt. 49/19

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt. 98/ 59.

Maskineri. Två Volvo-Penta dieslar.

Effekt. 320 hk.

Knop. 12,0.

Efter maskinbyte. Två Volvo Penta TMD 102A dieslar.

Effekt. 548 hk.

Passagerare. 100.

KM RN. 12854.

Systerfartyg. SUNDBUSS HENRIK.

Levererades i mars 1958 till Moltzaus Tankrederi Dansk-Norsk A/S (Moltzau Line), Oslo, Norge.

1958 03 28. Insatt i Sundsbussarnas trafik mellan Helsingborg - Helsingör.

1965. Såld till Moltzau Tankskibsrederi Dansk-Norsk A/S, Helsingör, Danmark.

1966 06. Såld till Öygarden & Sotra Rutelag, Bergen, Norge. Omdöpt till UTGAR.

1980 08. Såld till Simon Mökster, Stavanger, Norge. Omdöpt till UTSTEIN.

1981 01. Såld till Rederi Ab Saxaren, Stockholm. Omdöpt till FYRIS.

1982. Såld till Utö Sjötaxi, Utö. Omdöpt till STRÖMSKÄR.

1984 04. Såld till Söderhamns Kommun, Söderhamn. En maskin bytts ut mot en Volvo-Penta TMD 102a.

1990. Bytts maskineriet ut.

1991 03 05. Såld till Gävle Skärgårdstrafik Ab, Gävle.

2001. Såld till Jurij Gorjan, Pirana, Slovenien. Omdöpt till PORTOROZ

20??. Såld till okänt rederi (?), Rijeka, Kroatien. Omdöpt till BASKA.

 

M/S STRÖMSKÄR.

 

M/S PORTOROZ.

M/S BASKA.

Tillbaka till Sundbussarna.

Tillbaka till Utö Sjötaxi Ab.

© 2022 faktaomfartyg