M/S SUECIA.

Byggd 1912 av Burmeister & Wain, Köpenhamn, Danmark.

Varvsnummer. 285.

Dimensioner. 109,54 x 15,75 x 6,79 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 3730/ 2244/ 6520.

Maskineri. Två B&W 8125-X dieslar.

Effekt. 2200 hk.

Knop. 10,0.

RN. 5393.

IMO. 3005393.

Systerfartyg. PEDRO CHRISTOPHERSEN. KRONPRINS GUSTAF ADOLF. KRONPRINSESSAN MARGARETA. 

PACIFIC. SAN FRANCISCO. VALPARAISO. COMETA. LIMA. KEDOE. SANTOS.

1912 11 02. Sjösatt.

Levererades 17 december 1912 till Rederi Ab Nordstjernan, Stockholm. Hon var rederiet första dieseldrivna fartyg. Första resan gick till Limhamn för lastning, därefter till Stockholm där fartyget visades upp, bland annat kom konung Gustav V på besök ombord.

1913 01 06. Insatt i trafik till Sydamerika.

1913 07 21. Fick fartyget en explosion ombord på väg till Brasilien. Man lyckades efter mycket arbetet få igång den ena dieseln, så man kunde komma in till Rio De Janeiro där maskineriet reparerades provisoriskt.

1940 08 26. Utchartrad till Brittiska staten. Opererades Mac-Gowan & Gross Ltd, London, England. Insatt mellan Cape Town - Bombay, samt mellan nordamerikanska hamnar - England.

1942 08 16. Torpederades fartyget i nordatlanten på väg mot Liverpool och besättningen gick i livbåtarna. Besättningen kom i tre av fartygets livbåtar, den fjärde slogs sönder av den grova sjön. 21 personer tog plats i befälhavarens livbåt, 18 i förste styrmans och 8 i andre styrmans båt. Båtarna höll ihop till en början, men på grund av storm, hög sjö och mörker tappade de bort varandra. Efter flera dygns strapatser bärgades de som var ombord på befälhavarens livbåt. Efter sju dygn påträffades förste styrmans båt av ett fartyg. Den hade mist en man, som på tredje dygnet efter torpederingen spolats överbord från livbåten. Andre styrmans båt fick man inte tag på. Den förblev borta med sina åtta man.

M/S SUECIA.

Tillbaka till Rederi Ab Nordstjernan.

© 2011 faktaomfartyg.