HSC STENA LYNX III.

Byggd 1996 av International Catamarans, Hobart, Tasmanien.

Varvsnummer. 040.

Dimensioner. 80,61 x 26,00 x 3,14 m.

GT/ NT/ DWT. 4113/ 1745/ 310.

Maskineri. Fyra 16-cyl, Ruston dieslar.

Effekt. 16200 kW.

Knop 37,0. 

Passagerare. 670.

Bilar. 148.

IMO. 9129328.

Systerfartyg. CONDOR 12. INCAT 041.

1996 05 18. Sjösatt.

Levererades 26 maj 1996 American Fast Ferries Ltd, Nassau, Bahamas. Utchartrad till Stena Line Ab, Göteborg.

1996 06 28. Ankom Dover.

1996 07 04 - 1997 03 22. Insatt mellan Dover - Calais.

1996 07 09. Döpt i Dover.

1997 03 26. Insatt mellan Newhaven - Dieppe.

1998 03 10. Överförd till P&O Stena. Omdöpt till ELITE. Insatt mellan Newhaven - Dieppe.

1998. Registrerad för P&O Stena Line. Omdöpt till P&O STENA ELITE.

1998 11 01. Omdöpt till STENA LYNX III.

1998 12 07. Insatt mellan Fishguard - Rosslare.

2002 10. Upplagd vid A&P Tranmere Basin, England för säsongen.

2003 - 2003 09 27. Insatt mellan Fishguard - Rosslare.

2003 09 28. Avslutad charter för Stena Line. Omdöpt till ELITE. Avgick Fishguard mot A&P Birkenhead.

2003 09 28. Upplagd vid A&P Birkenhead.

2004. Såld till Stena Ropax Ltd, Nassau, Bahamas.

2004 03 28. Omdöpt till STENA LYNX III.

2004 03 28. Avgick Belfast mot Fishguard.

2004 04 08. Insatt mellan Fishguard - Rosslare.

2004 09 29. Upplagd för säsongen vid A&P Appeldore.

2005 04 - 2005 09. Insatt mellan Fishguard - Rosslare.

2005 09. Upplagd.

2006 04 24 - 2006 09 25. Insatt mellan Fishguard - Rosslare.

2006 10. Upplagd vid NSL Bidston.

2007 05 02 - 2007 09 23. Insatt mellan Fishguard - Rosslare.

2008 05 - 2008 09 28. Insatt mellan Fishguard - Rosslare.

2009 05 14 - 2009 09. Insatt mellan Fishguard - Rosslare.

2010 02 19. Kolliderade med piren i Holyhead.

2010 03 15 - 2010 09 05. Insatt mellan Holyhead - Dun Laoghaire. 

2010 09 07. Avgick Rosslare mot Dun Laoghaire.

2010 09 08 - 2011 1. Insatt mellan Holyhead - Dun Laoghaire.

2011 04 01 - 2011 05 26. Insatt mellan Holyhead - Dun Laoghaire.

2011 07 01 - 2011 09 04. Insatt mellan Fishguard - Rosslare.

2011 10. Såld Dae A Express Shipping Co Ltd, Pohang, Sydkorea. Omdöpt till SUNFLOWER 2.

2011 10 21. Avgick Dun Laoghaire mot Sydkorea.

2012 02 01. Registrerad för Dae-a Maritime Co Ltd, Gyeonggi-Do, Sydkorea. Omdöpt till ORANGE 1.

2016 08. Omdöpt till OCEAN FLOWER 2.

2016 12 10. Insatt mellan Busan - Tsushima.

2017 06 29. Såld till Bridgemans Trinidad Lp, Panama.

2017 07. Skulle bli utchartrad till Trinidad & Tobago, Port Of Spain, Trinidad, men på grund av fel på fartyget så blev kontraktet brutet. 

2019 10. Såld till Paracudo Shipping Ltd, (Sea Jet), Limassol, Cypern. Omdöpt till RAPIDLINK JET.

2023 05. Omdöpt till ELITE JET.

  HSC STENA LYNX III.

HSC ELITE.

HSC STENA LYNX III.

HSC RAPIDLINK JET.

HSC ELITE JET.

Tillbaka till Stena Line.

Tillbaka till P&O/Stena Line.

Tillbaka till Sea Jet.

© 2024 faktaomfartyg.