M/S STENA DANICA.

Byggd 1983 av Ch du Nord et de la Méditerranée, Dunkerque, Frankrike.

Varvsnummer 309.

Dimensioner. 152,33 x 28,04 x 6,31 m.

Efter ombyggnad. 154,89 x 28,04 x 6,31 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 15899/ 8061/ 2950.

Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 28727/ 8700/ 2950.

Maskineri. Fyra Sulzer 12ZV40 dieslar.

Effekt. 25743 kW.

Knop. 20,0.

Passagerare. 2300.

Hyttplatser. 96.

Bilar. 630.

IMO. 7907245.

Systerfartyg. STENA JUTLANDICA.

1980 05 01. Kölsträckt.

1980 08 30. Sjösatt. På grund av tekniska problem blev leveransen väldigt försenad.

Levererades 10 februari 1983 till Stena Line Ab, Göteborg.

1983 02 27. Döpt av Gudmor Birgitta Löfgren.

1983 02 28. Insatt mellan Göteborg - Frederikshavn.

2002 06 08. Chartrades för en kryssning till starten av Volvo Ocean Race från Göteborg.

2002 12 15 - 2003 02 07. Ombyggd vid Cityverken, Göteborg. Bland annat har man byggt en ny restaurang, ny barnavdelning samt en Plus lounge. Ena propelleraxeln fick översyn.

2003 02 11. Stoppades fartyget i Frederikshavn, efter det att en massa säkerhets saker inte fungerade tillfredställande.

2003 02 13. Åter i trafik.

2005 03 07. Fick fartyget bottenkänning när det var på väg in till Frederikshavn. Avgick till Göteborg och varvsbesök för undersöka skadorna.

2005 03 18. Åter i trafik.

2005 06 04. Utchartrad till Radio City, Göteborg för en special kvällskryssning. Programmet såg ut som följande. 18.30 avgick man från Göteborg. vid 19.15 gjordes ett försök till vattenskidåkning i höjd med Älvsborgsfästning och det lyckades, vid 19.45 passerade man nord om Vinga för vidare färd mot Marstrand och vid 22.50 så går man under Tjörnbron och går bort mot Askeröfjorden där man vänder för färd tillbaka till Göteborg.  

2006 01 27. Läggs upp bredvid STENA ARCTICA som döps samma dag. 

2006 03 21. Upptäcktes två små hål i botten. Togs ur trafik och hålen pluggades med 2 ton cement

2006 03 23. Åter i trafik

2006 04 01. Blev påkörd av tankfartyget ESHIPS NAHYAN i Frederikshavn. Fick ett hål, 5 meter över vattenytan på styrbords sida under namnet DANICA. Skadan åtgärdades samma dag.

2006 08 24. Fick problem med porten till övre bildäck när fartyget hade lagt till i Frederikshavn, men efter 4 timmar så fick man upp den porten.

2007 10 10. När SILVIA ANA L skulle docka in vid Örskov varv, Fredrikshavn så gled fartygets akter in i STENA DANICAS akter. Inga större skador uppstod. 

2008 01 10. Fick fartyget grundkänning vid Geveskär och vände tillbaka till Göteborg.  Blev 9 hål i botten och man nöddockades in fartyget med 40 cm över lastmärket med nödlänspumpar igång. Huvudmaskin 3 fick skador på ramlager och vevlager, samt hela maskinen riktas om. Man fick skicka styrbords propellerblad till Hirsthals för reparation.

2008 02 06. Åter i trafik.

2009 02 23. Avgick Göteborg mot Lloyd Werft, Bremerhaven för ombyggnad.

2009 04 02. Ankom Göteborg efter ombyggnad.

2009 04 03. Åter i trafik mellan Göteborg - Fredrikshavn.

2011 08 13. Fick stopp i maskineriet då ett bränslefilter slammat igen.

2012 02 24. Får tekniskt fel vid ankomst till masthuggskajen i Göteborg och börjar driva på Göta älv och får hjälp av ÄLV-VIRA som håller emot, tills bogserbåtar ankommer.

2015 12 25 - 2016 01 14. Ur trafik för varvsbesök vid Remontowa, Gdansk. Bland annat ska ny bulb och nya propellrar monteras.

2016 01 15. Åter i trafik mellan Göteborg - Fredrikshavn.

2016 06 12 - 2016 06 14. Varvsbesök vid Örskov varv, Frederikshavn för byta av propellrar.

M/S STENA DANICA.

M/S STENA DANICA

M/S STENA DANICA.

Byggbilder. Däcksplan. Kollisionsbilder. Ombord.

Tillbaka till Stena Line.

© 2016 faktaomfartyg.