M/S STENA BRITANNICA.

Byggd 1967 av A/S Langesund Mekaniske Verksted, Langesund, Norge.

Färdigställd vid Framnæs Mekaniske Verksted A/S, Framnæs, Norge.

Varvsnummer 55.

Dimensioner. 110,80 x 18,04 x 4,82 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 5073/ 2660/ 711.

Maskineri. Två 16-cyl, MAN dieslar.

Effekt. 12891 kW.

Knop. 23,5.

Passagerare. 1170.

Hyttplatser. 370.

Efter ombyggnad. 450

Bilar. 210.

RN. 10900.

IMO. 6717148.

Systerfartyg. STENA GERMANICA.

1966 11 25. Sjösatt.

Levererades 18 december till Stena Ab, Göteborg.

1967 12 20. Insatt mellan Göteborg - Frederikshavn.

1968 04. Såld till State of Alaska (Dept. of Public Works), USA. 

1968 05 07. Avgick Göteborg mot Vancouver.

1968 06 16. Omdöpt till WICKERSHAM och registrerad för Marine Highway System Inc, Panama. 

1968. Insatt i trafik mellan Prince Rupert - Ketchikan - Juneau - Haines.

1974 06 13. Såld till Rederi Ab Sally, Mariehamn, Finland. Omdöpt till VIKING 6.

1974 06 14. Avgick Seattle mot Stockholm.

1974 07 16. Insatt i Viking Lines trafik mellan Stockholm - Helsingfors.

1974 - 1975. Under vinter byggs den förliga cafeterian om till hytter vid Jos L Meyer Werft, Papenburg.

1978. Under våren, insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Åbo under ca två månader.

1980 01 17 - 1980 04 17 Insatt mellan Kapellskär - Mariehamn - Nådendal.

1980 04. Insatt mellan Stockholm - Helsingfors.

1980 06 02. Utchartrad till Brittany Ferries, Morlaix, Frankrike. Omdöpt till GOELO.

1980 06 04. Avgick Stockholm/Finnboda mot St Malo.

1980 06. Insatt mellan St Malo - Portsmouth.

1982 05. Avslutad charter, omdöpt till VIKING 6.

1982 05 01 - 1982 05 20. Insatt i Sally Lines trafik mellan Ramsgate - Dunkerque.

1982 05 24 - 1982 11 25. Utchartrad till North Sea Ferries B.V., Rozenburg. Insatt mellan Rotterdam - Hull.

1982 11 28 - 1982 12 12. Utchartrad till Juelsminde-Kalundborg Linien, Juelsminde, Danmark. Insatt mellan Juelsminde - Kalundborg.

1982 12. Såld till Takis Solomonidis (Sol Lines), Limassol, Cypern.

1982 12 22. Omdöpt till SOL OLYMPIA. Registrerad för Arena Shipping Co, Ltd, (Sol Lines), Limassol, Cypern.

1983 04 01. Insatt mellan Haifa - Limassol - Rodos - Pireus - Korfu - Dubrovnik - Venedig.

1985 02 21. Omdöpt till SUN EXPRESS.

1985 03 05. Avgår Limassol mot Chatham.

1985 03. Utchartrad på bareboat-charter till Rederi Ab Sally U.K.

1985 04 01. Insatt mellan Ramsgate - Dunkerque.

1985 06. Omdöpt till VIKING 6.

1986 04 25. Sista dagen i trafik.

1986 04 26. Upplagd i Dunkerque, Frankrike.

1986 07. Planerad charter till Ferry Lines, Italien för trafik mellan Genua - Olbia, men på grund av att fartyget hade Cypriotisk flagg, så fick man inte tillstånd för trafik.

1986 07 22. Avgår Genua mot Valencia för varvsbesök. Därefter upplagd i Valencia.

1986 11. Såld till Navigazione Arcipelago Maddalenino Spa, Neapel, Italien. 

1987 01. Omdöpt till MOBY DREAM.

1987. Insatt i Navarma Lines trafik mellan La Spezia - Bastia.

1993. Överförd Sardegna Lines, Italien. Omdöpt till SARDEGNA BELLA. Insatt mellan Livorno - Olbia.

1998. Får fartyget maskinhaveri och läggs upp i Livorno, Italien.

2001 07 04. Såld till Turkiska upphuggare.

2001 09 24. Ankom Bereket Ithalat Ihracat Ltd, Aliaga, Turkiet under bogsering, där skärbrännarna väntade.

M/S STENA BRITANNICA.

M/S WICKERSHAM.

M/S VIKING 6.

M/S GOELO.

M/S SOL OLYMPIA.

Ombord.

M/S SUN EXPRESS.

M/S VIKING 6.

M/S MOBY DREAM.

M/S SARDEGNA BELLA.

Upphuggningsbilder.

Tillbaka till Stena Line.

Tillbaka till Alaska Marine Highway.

Tillbaka till Rederi Ab Sally.

Tillbaka till Viking Line.

Tillbaka till Brittany Ferries.

Tillbaka till Sally Line.

Tillbaka till North Sea Ferries.

Tillbaka till JKL Linien.

Tillbaka till SOL Lines.

Tillbaka till Moby Line.

© 2017 faktaomfartyg.