M/S STELLA MARINA.

Byggd 1949 av Gustafsson & Anderssons varvs AB, Lidingö.

Varvsnummer. 701.

Dimensioner. 19,64 x 4,06 x 1,20 m.

Efter ombyggnad. 19,92 x 4,14 x 1,20 m.

Brt/ Nrt. 26/21.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt. 28/8.

Maskineri. En Scania-Vabis diesel.

Effekt. 100 kW.

Knop. 14,5.

Efter maskinbyte. En Volvo Penta TMD 70 diesel.

Effekt. 176 kW.

Knop. 17,0.

Efter maskinbyte. En Volvo-Penta D6-310 diesel.

Effekt. 227 kW.

Knop. 20,0.

Passagerare. 142.

Efter ombyggnad. 128.

RN. 9318.

Levererades i juni 1949 till Ragnar Bergström och Thure Carlsson, Stocksund. Tänkt för trafik Stockholm - Skokloster, men vart inte av. 

1949 06. Insatt i trafik för Thure Carlsson.

1951. Så uppstår en tvist mellan Ragnar Bergström och Thure Carlsson om ägandet i fartyget. Fartyget läggs upp vid Fittja varv.

1951 11 30. I en dom från rådhusrätten så meddelas att dom äger 50% var i fartyget. Domen överklagas. 

1952 05 13. Svea hovrätt faställer domen.

1952 11 24. Såld till Ragnar Bergström Stockholm på en auktion.

1953. Insatt mellan Stockholm - Saltsjöbaden.

1954. Utchartrad till Lars Sverker Eijre, Ångbåtstrafien Stockholm - Drottningholm. Insatt mellan Stockholm - Drottningholm.

1955. Insatt mellan Stockholm - Värmö.

1961 01. Såld till Georg Åslund, Luleå.

1963 05 21. Såld på auktion till Luleå stad, Luleå.

1968 06 30. Såld til Börje Säfström, Södertälje.

1970 11 01. Såld till Jan-Erik Lennart Karlsson, Södertälje.

1972 03 08. Såld till Bröderna Josefsson HB, Luleå.

1975. Nytt maskineri.

2002. Överförd till Josefssons Rederi AB, Luleå.

2007. Ombyggd med nytt maskiner, bogpropeller med mera.

2011 08 19. Såld till Condor Shipping Ab, Luleå.

M/S STELLA MARINA.

Tillbaka till övriga Svenska fartyg.

© 2014 faktaomfartyg.