M/S ST OLA.

Byggd 1974 av Hall, Russel & Co. Ltd., Aberdeen, Skottland.

Varvsnummer. 963.

Dimensioner. 70,21 x 14,46 x 4,09 m.

Brt/ Dwt. 2571/ 1443.

Maskineri. Två 12-cyl, British Polar dieslar.

Effekt. 3090 kW.

Knop. 16,0.

Passagerare. 400.

Bilar. 85.

IMO. 7340954.

1972 12 12. Beställd.

1974 02 24. Sjösatt.

Levererades 29 oktober 1974 till North of Scotland and Orkney and Shetland Shipping Co, Aberdeen, Skottland. Men då vissa färjelägena som fartyget skulle trafikera inte var klara så läggs fartyget upp.

1975 01 29. Registrerad för P&O Short Sea Shipping Co. Insatt mellan Scrabster - Stromness - Lerwick.

1975 03 31. Registrerad för P&O Ferries.

1977 03 17. Registrerad för North of Scotland, Orkney and Shetland Shipping Co. Ltd.

1978 10 27. Registrerad för P&O Ferries Ltd.

1982 10 27. Efter varvsbesök vid Firth of Clyde och på väg tillbaka, så bröt det ut en brand i maskinrummet i höjd med Arran. Reparerades vid Clydedock Engineering Ltd., Govan, Skottland.

1983 02 07. Åter i trafik.

1992 03 23. Omdöpt till ST OLA II.

1992 03 25. Upplagd i Leith.

1992. Utchartrad till Svenska Rederi AB Kattegat, Helsingborg. Omdöpt till CECILIA. Överförd till Bahama flagg, hemmahamn Nassau.

1992 10 15. Ankom Helsingborg.

1992 10 20. Insatt mellan Helsingborg - Hundested.

1993 01. Avslutad charter och därefter upplagd i Leith.

1993 04. Såld till International Energy Nav Co, Panama. Omdöpt till ODIGITRIA.

1993 04 30. Avgick Leith mot Pireus.

1993. Insatt för Ventouris Sea Lines mellan Otranto - Igoumenitsa.

1994 06 24. Upplagd i Grekland.

1995. Såld till Governement of The People's Republic, Kina.

1995 03. Avgick Pireus mot Kina.

2012 06 14. Struken ur registren.

 

M/S ST OLA.

M/S CECILIA.

Tillbaka till P&O Scottish Ferries.

Tillbaka till Ventouris.

© 2016 faktaomfartyg.