M/S ST EDMUND.

Byggd 1974 av Cammell Laird Shipbuilders Ltd., Birkenhead, England.

Varvsnummer. 1361.

Dimensioner. 119,51 x 22,64 x 5,2 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 8987/ 4697/ 1830.

Maskineri. Fyra Stork Werkspoor TM 410 dieslar.

Effekt. 13535 kW.

Knop. 21,0.

Passagerare. 1400.

Hyttplatser. 671.

Bilar. 296.

IMO. 7340710.

1973 11 13. Skulle fartyget sjösättas, men en storm drog fram så man sköt upp det en dag.

1973 11 14. Sjösatt och döpt av Mrs Caroline Marsh.

Levererades 13 december 1974 till Passtruck (Shipping) Co. Ltd., London, England. (dotterbolag till British Rail).

1974 12 24. Provtur till Harwich.

1975 01 19. Insatt i Sealinks trafik mellan Harwich - Hoek Van Holland.

1982 05 12. Rekvirerad av Royal Navy, England.  Management Blue Star Ship Management Ltd.

1982 05 13 - 1982 05 19. Modifierad vid Devonport för att bli trupptransportfartyg. Bland annat monterades två helikopterplattor.

1982 05 20. Avgick från Devenport mot Falklandsöarna där fartyget sattes in mellan Ascension - Falklandsöarna. Var även hotellfartyg i Port Stanley, där hon fick smeknamnet The Stanley Hilton.

1982 06 30. Transporterade Argentinska fångar tillbaks till Puerto Madryn, Argentina

1983 01 28. Ankom Tyne Shiprepaires, England.

1983 01 28. Såld till Ministry of Defence, London, England.

1983 05 02. Omdöpt till KEREN och åter insatt nere vid Falklandsöarna.

1985 09. Upplagd i Portsmouth.

1986 01. Ankom Vosper Thorncroft Yard, Southampton.

1986 01. Såld till Cenargo Navigation Ltd, Nassau, Bahamas. London, England, Omdöpt SCIROCCO

1986 06 18 -1986 09 16. Utchartrad till Tirrenia di Navigazione, Italien. Insatt mellan Genua - Sardinien.

1986 10 03. Insatt mellan Genua - Alicante.

1987. Utchartrad på tre månader till Compagnie Marocaine de Navigation (COMANAV), Marocko. Insatt mellan Nador - Seté.

1987. Utchartrad till Cia. Trasmediterranea, Spanien. Insatt mellan Barcelona - Palma de Mallorca.

1988. Utchartrad till Cotunav, Tunisien. Insatt mellan La Goulette - Marseille/ Genua.

1989 01 08. Ankom Southampton för ombyggnad.

1989 02. Utchartrad till British Channel Island Ferries.

1989 02 21. Omdöpt till ROZEL. Insatt mellan Poole - Guernsey/ Jersey.

1992 01 18. Sista dagen i trafik mellan Poole - Kanalöarna.

1992 01 19. Omdöpt SCIROCCO.

1992. Utchartrad till Cia. Trasmediterranea, Spanien. Insatt mellan Malaga - Melilla.

1993 05 16. Insatt för FerriMaroc under sommaren mellan Almeria - Nador, Överförd till Gibraltar flagg.

1993. Under sommaren. Utchartrad till Compagnie Marocaine de Navigation (COMANAV), Marocko. Insatt mellan Nador - Port Vendres.

1994. Utchartrad till Cotunav, Tunisien. Insatt mellan Genua - Tunis. Registrerad i det engelska skeppsregistret, hemmahamn London.

1994 11 15. Insatt för FerriMaroc mellan Nador - Almeria.

1999. Registrerad för Norse Merchant Ferries Ltd, Nassau, Bahamas.

2003 06. Insatt för FerriMaroc/ Comanav, Marocko. Insatt mellan Nador - Almeria.

2004 04. Såld till El Salam Maritim, Kairo, Egypten för leverans i maj 2004.

2004 05. Registrerad för United Pacific Navigation, Panama. Omdöpt till SANTA CATHERINE I

2004 06. Utchartrad till Comanav. Insatt mellan Nador - Almeria.

2005. Utchartrad till Algerie Ferries.

2005. Under hösten insatt i pilgrimstrafik från Suez.

2006 05 30. Omdöpt till SARA 3. Insatt mellan Jeddah - Sawakin.

200?. Registrerad för Seacat Ltd, Panama (c/o Al-Blagha Group). 

2008. Upplagd.

2009 06 24. Ankom Alang, Indien för upphuggning.

M/S ST EDMUND.

 

HMS KEREN.

M/S SCIROCCO.

M/S ROZEL.

M/S SCIROCCO.  

M/S SANTA CATHERINE I.

M/S SARA 3.

Tillbaka till Sealink.

Tillbaka till British Channel Island ferries.

Tillbaka till Tirrenia.

Tillbaka till Comanav.

Tillbaka till Trasmediterranea.

Tillbaka till Cotunav.

Tillbaka till FerriMaroc

Tillbaka till El Salam.

Tillbaka till Algerie Ferries.

© 2015 faktaomfartyg.