M/S ST CHRISTOPHER.

Byggd 1981 av Harland & Wolff Ltd Belfast Nordirland.

Varvsnummer 1716.

Dimensioner. 129,62 x 21,62 x 5,01 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 7399/ 3386/ 1755.

Maskineri. Två Pielstick-Crossley 16PC2V Mk5 dieslar.

Effekt. 15300 kW.

Knop 19,5.

Passagerare. 1400.

Efter ombyggnad. 1170.

Hyttplatser. 30.

Bilar. 309.

Lastmeter. 744.

IMO. 7813949.

Systerfartyg. GALLOWAY PRINCESS. ST ANSELM. ST DAVID.

1980 03 18. Döpt och skulle sjösätts, men på grund av hård väder skjuts sjösättningen upp.

1980 03 20. Sjösatt.

Levererades 14 mars 1981 till Barclays Mercantile Industrial Finance Ltd, London, UK. Utchartrad på bare-boat charter till Sealink British Rail, London, England.

1981 03 14. Avgick varvet mot Rosslare för provanlöp, därefter till Dun Laoghaire.

1981 03 15. Ankom Holyhead.

1981 03 17. Insatt mellan Holyhead - Dun Laoghaire.

1981 03 19 - 1981 04 12. Insatt mellan Fishguard - Rosslare.

1981 04 13. Ankom Dover. 

1981 04 15. Insatt mellan Dover - Calais.

1981 11. Natturer till Oostende.

1982 08. Tagen ur trafik på grund av maskinproblem och upplagd vid Admiralty pier, Dover.

1982 08 25. Avgick Dover mot Oostende.

1982 10 14. Åter i trafik.

1983 03 31. Avgick Dover mot Belfast.

1983 04 - 1983 06. Ombyggd i aktern vid Harland & Wolff, Belfast.

1983 06 09. Åter i Dover och insatt mellan Dover - Calais.

1984 07 18. Såldes Sealink UK till Sea Containers Ltd, Hamilton Bermuda

1984 07 27. Registrerad för Sea Containers Ltd, London UK.

1987 05 04. Mindre kollision i Calais med SPIRIT OF FREE ENTERPRISE på grund av hård vind.

1987 10 16. I orkanväder, så träffas fartyget av en våg som trycker in övre porten i fören.

1990 01. Såld till Stena Line, Ab, Göteborg. (Registrerad för Stena Equipment Ltd. London).

1990 06 20 - 1990 07 01. Strejk i Calais, insatt mellan Dover - Boulugne.

1990 10. Insatt för Sealink Stena Line. 

1991 01. Varvsöversyn vid A&P Appledore, North Shields.

1991 01. Omdöpt till STENA ANTRIM.

1991 01 - 1991 02. Insatt mellan Fishguard - Rosslare.

1991 02 08. Åter i Dover och insatt mellan Dover - Calais.

1991 04 04. Sista dagen i trafik mellan Dover - Calais.

1991 04 07. Insatt mellan Stranraer - Larne.

1992 02 02 - 1992 02 15. Varvsöversyn på Harland & Wolff, Belfast.

1992 02. Hemmahamn Stranraer.

1995 11 12. Insatt mellan Stranraer - Belfast.

1996 07 21. Sista dagen i trafik mellan Stranraer - Larne. Upplagd i Belfast.

1996 10 28. Insatt mellan Newhaven - Dieppe.

1998 03 10. Insatt för P&O Stena Line Ltd mellan Newhaven - Dieppe.

1998 04 22. Sista dagen i trafik mellan Newhaven - Dieppe.

1998 04 24. Upplagd i Zeebrügge.

1998 06. Såld till Lignes Maritimes du Detroit S.A. Casablanca, Marocko. Omdöpt till IBN BATOUTA.

1998 06 13. Lämnar Zeebrügge mot Malaga.

1998 07. Insatt mellan Tanger - Algeciras.

2008 01. Ankom Marseille, Frankrike. Övertagen av Comanav, dock vart fartyget upplagt.

2008 07. Insatt mellan Algeciras - Tanger.

2012 01. Upplagd i Algeciras efter det att rederiet gått i konkurs.

2015 06. Såld på auktion till okända köpare. Mest troligast för upphuggning.

2015 08 11. Bogserad från Algeciras mot Durres, Albanien.

M/S ST CHRISTOPHER.

Sjösättningsbilder.

M/S ST CHRISTOPHER.

  M/S STENA ANTRIM.

Ombord. Däcksplan.

M/S IBN BATOUTA.

M/S IBN BATOUTA.

Tillbaka till British Rail.

Tillbaka till Sealink.

 Tillbaka till Stena Line.

Tillbaka till P&O Stena.

Tillbaka till Limadet.

Tillbaka till Comanav.

© 2015 faktaomfartyg.