M/T SOYA IV.

Byggd 1936 av Eriksbergs Mekaniska Verkstad, Göteborg.

Varvsnummer. 268.

Dimensioner. 53,95 x 9,04 x 4,48 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 652/ 351/ 865.

Maskineri. En 4-cyl, Atlas diesel.

Effekt. ?.

Knop. 11,0.

RN. 8101.

IMO. 3008101.

1936 06 11. Sjösatt.

Levererades i augusti 1936 till Rederi Ab Soya, Stockholm (Wallenius rederiet).

1941 12 16. Såld till Rederi Ab Ragne, Västervik. Omdöpt till TANKBORG.

1941. Utchartrad till Oberkommando der Kriegsmarine, Tyskland.

1943 08. Utchartrad till Statens reservförrådsnämd. Upplagd i Mälaren som oljelager.

1945. Återlämnad till Rederi Ab Ragne efter krigsslutet.

1946. Under ett halvår, utchartrad till ett Franskt rederi, Insatt mellan Le Havre - Rouen.

1955 10 16. Gick fartyget på grund 300 väster om Vässargrund i närheten av Öregrund. Efter några timmar sjönk fartyget.

1955 10 20. Så påbörjade Neptunbolaget bärgning av fartyget och efter en vecka så var fartyget bärgat. Bogserades in till Stockholm där lasten lossades.

1955 11 08. Dockades fartyget vid Ekensbergs varv för undersökning skadorna. Anbud på reparation infodrades och Uddevallavarvet hade bästa anbud.

1955 12 01. Bogserad från Stockholm till Uddevalla.

1955 12 12. Ankom Uddevalla.

1956. Till sommaren var fartyget åter i trafik.

1956 07 20. Såld till Rederi Ab Leckö (Helge Källsson), Lidköping. Omdöpt till THUNTANK IV.

1959 10 20. Gick fartyget på grund vid Stångudens fyr i Lurö skärgård. Röda Bolaget försökte dra loss fartyget, men hon sögs allt mer fast i den dyiga botten.

1961. Avförd som förolyckad.

1963. Försökte brandmästaren Erik Jansson från Kristinehamn lyfta fartyget, men misslyckades.

 

M/T SOYA IV.

Tillbaka till Wallenius.

Tillbaka till Rederi Ab Ragne.

Tillbaka till Thunbolaget.

© 2020 faktaomfartyg.