S/S SMS FM-25.

Byggd 1918 av Unterweser, Lehe, Bremerhaven, Tyskland.

Varvsnummer. 162.

Dimensioner. 43,00 x 6,00 x ? m.

 Efter ombyggnad. 41,10 x 6,00 x ? m.

 Efter ombyggnad. 43,60 x 6,20 x ? m.

Brt/ Dwt. 170/ 193.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt. 230/ 104.

Maskineri. trippelexpansions ångmaskin.

Effekt. 600 hk.

Knop. 16,0.

Passagerare. 265.

Hyttplatser. 60.

IDno. 6106963.

1918 05 10. Sjösatt.

Levererades 3 augusti 1918 till tyska kejserliga marinens ubåtsskola som minsvepare. Tjänstgjorde både på Östersjön och Nordsjön.

1922 04 07. Såld för 650 000 tyska mark till Hamburg.

1922 04 29. Avrustad och blev civilfartyg.

1925. Såld till Paul Mestermann, Rostock och ombyggd till passagerarfartyg. Omdöpt till BISMARCK. Insatt i trafik i hamnen i Rostock.

1927. Såld till Transito bolaget (Ångbåts Ab Åland), Åbo, Finland. Omdöpt till ÅLANDS EXPRESS.

1927. Under sommaren, insatt mellan Åbo - Stockholm med överfarter dagtid.

1927 11 08. Såld till Åbolands Ångfartygs Ab, Åbo, Finland för 40 000 D-mark av. Omdöpt till EXPRESS.

1928. Genomgick under våren en större ombyggnad vid Chrichton & Vulcan, Åbo.

1928 07 03. Under sommaren två turer Åbo - Stockholm per vecka. Avgångar kl. 10.00 på torsdagar och söndagar från Stockholm. Avgångar från Åbo kl. 08.00 på tisdagar och lördagar. Fartyget som har dubbla propellrar är det snabbaste fartyget mellan Sverige och Finland och överfartstiden är beräknat till 12 timmar, inklusive uppehållet i Mariehamn.

1928 09. Upplagd för säsongen.

1929 06 01. Insatt mellan Åbo - Stockholm. Avgångar kl. 09.00 på torsdagar och söndagar från Stockholm. Avgångar från Åbo kl. 07.00 på tisdagar och lördagar.

1929 08 25. Årets sista avgång från Stockholm, därefter upplagd.

1930 03 20. Såld på exekutiv auktion till Ångfartygsaktiebolaget Express, Åbo, Finland för 500 000 finska mark. I trafik Åbo - Stockholm.

1930. Under sommaren, insatt mellan Helsingfors - Reval (Tallinn). Avgång från Helsingfors tisdag och torsdag kl. 10.30. Återresa onsdagar kl. 11.00 och fredagar kl. 16.00. Dessutom lustturer från Helsingfors lördagar kl. 17.15, med återgång från Reval på måndag kl. 03.15.

1931. Sommartrafik Helsingfors - Reval (Tallinn). Avgång från Helsingfors tisdag och torsdag kl. 10.30. Återresa onsdagar kl. 11.00 och fredagar kl. 16.00. Dessutom lustturer från Helsingfors lördagar kl. 17.15, med återgång från Reval på måndag kl. 03.15.

1931 08 29. Anlände till Stockholm från Helsingfors fullastad med finska friidrottsentusiaster under ledning av Urho Kekkonen, som skulle bevista landskampen mot Sverige. Det var vid ankomsten musik, ljudliga hurrarop, flaggor och hög stämning. Fartyget pryddes av en stor banderoll ”Idrottsbladset Finland”. (Landskampen vanns av Finland med 104 – 76).

1932 02 18. Såld på exekutiv auktion till Expressångfartygs Ab, Åbo, Finland för 499 000 finska mark.

1933 04 28. Såld till Giuffre Natale och Lauro Salvatore, Neapel, Italien för 2 500 brittiska pund.

1933. Hemmahamn Sorrento och omdöpt till S. CONSTANZO EXPRESS.

1935. Såld till Nav a Vapore Municipalazzota, Trieste, Italien. Omdöpt till GIANPAOLO I.

1954. Upphuggen i Italien.

S/S EXPRESS.

Tillbaka till Åbolands Ångfartygs Ab.

© 2017 faktaomfartyg.