M/S SKOKLOSTER.

Byggd 1950 av Gustavsson & Andersson varv Ab, Lidingö.

Varvsnummer. 729.

Dimensioner. 24,41 x 4,66 x 0,95 m.

Efter ombyggnad. 24,88 x 4,66 x 0,95 m.

Brt/ Nrt. 57/34.

Efter ombyggnad. 72/ 21

Maskineri. Två Scania Vabis dieslar.

Effekt. 200 kW.

Knop. 12,0.

Efter maskinbyte. Två Scania D6 M01 dieslar.

Effekt. 188 kW.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. Två Scania DS8 dieslar.

Effekt. 256 hk.

Knop. 12,0.

Efter ombyggnad. Passagerare. 140.

RN. 9162.

1950 05 09. Sjösatt.

Levererades i maj 1950 till Skoklosters P/R, Skokloster. (Rutger Von Essen och Ture Evert Frithiof Carlsson).

1950 05. Insatt mellan Stockholm - Sigtuna - Skokloster - Graneberg.

1952 12 29. Köper Rutger Von Essen upp Ture Evert Frithiof Carlsson andel.

1961 03 11. Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm. Omdöpt till DELFIN I.

1964. Överförd till Tourist Sightseeing AB, Stockholm.

1978 11 08. Såld till Rederi AB Mälaren - Hjälmaren, Stora Mellösa. Omdöpt till HJELMARE KANAL.

1979 - 1980. Ombyggd med ny styrhytt, samt nytt maskineri.

1997 09 02. Såld till Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm.

1998 04. Omdöpt till PENDLAREN. Insatt mellan Stockholm - Alviks Strand.

2000. Såld till Sandön Karlsborg AB, Askersund. Omdöpt till WETTERVIK.

2003 01 19. Såld til Swedspin Ab, Sjötorp.

2004 01 02. Såld till Askersunds Skärgårdstrafik AB, Hammar.

2006. Ombyggd och handikappanspassad.

2022 09. Såld till Royal Shipping Sweden Ab, Gävle.

2022 09 28. Avgick Motala mot Gävle.

2022 10 05. Omdöpt till ROYAL STAR.

2022 10 05. Ankom Gävle.

M/S SKOKLOSTER.

M/S DELFIN I.

M/S HJELMARE KANAL.

M/S WETTERVIK.

Tillbaka till Waxholmsbolaget.

Tillbaka till Strömma Kanal.

© 2022 faktaomfartyg.