M/S SKOKLOSTER.

Byggd 1950 av Gustavsson & Andersson varv Ab, Lidingö.

Varvsnummer. 729.

Dimensioner. 24,88 x 4,66 x 0,95 m.

Brt/ Nrt. 57/34.

Efter ombyggnad. 72/ 21

Maskineri. Två Scania Vabis dieslar.

Effekt. 200 kW.

Knop. 12,0.

Efter maskinbyte. Två Scania DS8 dieslar.

Effekt. 256 hk.

Knop. 12,0.

Efter ombyggnad. Passagerare. 140.

RN. 9162.

Levererades 1950 till Skoklosters P/R, Skokloster.

1961. Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm. Omdöpt till DELFIN I.

1964. Överförd till Tourist Sightseeing AB, Stockholm.

1978. Såld till Rederi AB Mälaren - Hjälmaren, Stora Mellösa. Omdöpt till HJELMARE KANAL.

1979 - 1980. Ombyggd med ny styrhytt, samt nytt maskineri.

1997 09 02. Såld till Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm.

1998 04. Omdöpt till PENDLAREN. Insatt mellan Stockholm - Alviks Strand.

2000. Såld till Rederi Sandön Karlsborg AB, Askersund. Omdöpt till WETTERVIK.

2002. Såld till Rederi Lindön AB, Sjötorp.

2003. Såld till Askersunds Skärgårdstrafik AB, Hammar.

M/S SKOKLOSTER.

M/S DELFIN I.

M/S HJELMARE KANAL.

M/S WETTERVIK.

Tillbaka till Waxholmsbolaget.

Tillbaka till Strömma Kanal.

© 2016 faktaomfartyg.