S/S SKÄRGÅRDEN.

Byggd 1903 av Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm.

Varvsnummer. 303.

Dimensioner. 37,27 x 6,88 x  2,60 m. 

Brt/ Nrt. 233/ 150.

Efter ombyggnad.  281/ 178.

 Maskineri. Ångmaskin.

Effekt. 285 kW.

Knop. 12,5.

Efter motorisering. En Caterpillar 3508 TA diesel.

Effekt. 526 kW.

Knop. 13,0.

Passagerare. 432.

Efter ombyggnad. 350.

RN. 4170.

Levererades 20 maj 1903 till Ångfartygs AB Skärgården,  Norrköping.

1903 05. Insatt mellan Norrköping - Gryt - Valdemarsvik.

1908 03 14. Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm. Omdöpt till VAXHOLM III.

1908. Insatt mellan Stockholm - Blidösundet.

1909. Ombyggd vid Södra Varvet, Stockholm. Omdöpt till WAXHOLM III.

1910. Gjorde vissa turer mellan Stockholm - Arholma.

1913. Vissa turer förlängs upp till Grisslehamn (via Väddö kanal).

1940. Inkallad till Marinförvaltningen för militärtransporter. Förlades vid Vaxholms fästning.

1945 06 17. Återlämnad till Waxholmsbolaget. Insatt som extrabåt på Husaröleden och till Möja.

1945. Åter inkallad av militären för några resor till Utö.

1946. Insatt mellan Stockholm - Blidösundet.

1949. Insatt mellan Stockholm - Öregrund.

1951 - 1961. Används mest till extrabåt och rundtursbåt.

1961. Upplagd vid Furusunds Slip, Högmarsö.

1961. Fördes det diskussioner mellan Sjöhistoriska museet och Waxholmsbolaget om att bevara fartyget, samt lägga upp det i djurgårdsbrunnsviken, Men det vart inget av dom planerna.

1964 09 12. Såld till Sjögrillen Vaxholm III:an, Vaxholm. Maskineriet skrotades, ångpannan tas ur, Huvud däck sänktes och stora fönster monterades in. Maskineriet användes som ankare i Vaxholm, där hon lades upp för att bli cafe/ restaurang/ ölpub, fick även namnet MATVRAKET.

1964 - 1983. Bytte fartyget ägare ett antal gånger.

1983 01 01. Registrerad ägare, Rederi Ab Karl XII.

1983 - 1989. Byter fartyget ägare ett antal gånger och fartyget förfaller mer.

1989. Bogserades fartyget in till Finnboda för att byta några bottenplåtar.

1989 11. Lade några personer i Södertälje handpenning på fartyget, meningen var att dom skulle ta det till Södertälje för att bli restaurangfartyg där, men det vart inget av dom planerna.

1991. Såld på auktion till Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm.

1991 05 15. Bogserades fartyget från Vaxholm till Mälarvarvet.

1992 12 29. Bogserades fartyget från Stockholm till Rönnäng, Tjörn för renovering.

1993 01 01. Ankom Rönnäng varv.

1994 04 15. Avgick Rönnäng varv mot Göteborg där fartyget visades upp.

1994 04 19. Ankom Kalmar.

1994 04 20. Ankom Västervik.

1994 04 21. Ankom Norrköping.

1994 04 22. Ankom Nyköping.

1994 04 25. Ankom Dalarö där massa inbjudna gäster steg ombord för en resa in till Stockholm.

1994. Insatt på olika kryssningar i Stockholm skärgård.

2005 07 16. Fick man problem med backslaget när man skulle lägga till i Sandhamn och istället för att köra in i ångbåtsbryggan, valde man att sätta fartyget bland det mindre bryggorna bredvid. Togs ur trafik för inspektion.

2005 07 21. Åter i trafik.

S/S WAXHOLM III.

M/S WAXHOLM III.

Tillbaka till Waxholmsbolaget.

Tillbaka till Strömma Kanalbolaget.

© 2016 faktaomfartyg.