M/S SCHLESWIG-HOLSTEIN.

Byggd 1997 av Van der Giessen de Noord, Krimpen-an-de-Ijssel, Holland.

Varvsnummer 969.

Dimensioner. 142,00 x 24,80 x 5,80 m.

GT/ NT/ DWT. 15187/ 4556/ 2836.

Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 15187/ 4556/ 2904.

Maskineri. Tre MaK 8M32, Två MaK 6M32 dieslar.

Effekt. 15840 kW.

Passagerare. 1200.

Bilar. 292.

Efter ombyggnad. 365.

Lastmeter 625.

Spårlängd. 118.

Spår. 1.

IMO. 9151539.

Systerfartyg. DEUTSCHLAND.

1996 11 14. Kölsträckt.

1997 05 03. Sjösatt.

Levererades 25 juli 1997 till Deutsche Fährgesellschaft Ostsee, Rostock, Tyskland.

1997 08 01. Insatt i trafik mellan Puttgarden - Rødby.

1997 10 09. Döpt i Puttgarden.

1997 10 11. Kolliderade med vågbrytaren på väg in mot Puttgarden.

1997 10 12. Ankom Flender-Werft, Lübeck, Tyskland för reparation, Men i dockan kantrar fartyget och blir liggandes med slagsida i dockan. Dom lyckas till slut få fartyget rättat till slut, men dockan måste också repareras.

1997 10 14. Ankom Neptun Industrie, Rostock för reparation.

1997 12 05. Åter i trafik.

1997 12 25. Gick på grund i Rødby, avgår sedan mot Fredericia för reparation.

1998 09. Såld till GEFA Leasing GmbH, Tyskland, Återchartrad på 10 år.

1998 10. Chartern övertagen av Scandlines AG, Puttgarden, Tyskland.

2004 04. Ombyggd vid Neptun Werft, Rostock, Tyskland med extra hängdäck.

2008 01 31. Kolliderade med en ljusboj vid Skanseodde, när hon efter ett varvsbesök i Fredericia skulle tillbaka till trafiken mellan Rødby - Puttgarden. Fick hål i skrovet och gick tillbaka till Fredericia, där man fick hjälp med länspumpning, innan man kunde få in fartyget i flytdocka.

M/S SCHLESWIG-HOLSTEIN.

M/S SCHLESWIG-HOLSTEIN.

Sjösättningsbilder. Ombord.

Tillbaka till DFO.

Tillbaka till Scandlines

© 2016 faktaomfartyg.