M/S SCANIA.

Byggd 1964 av Uddevallavarvet Ab, Uddevalla.

Varvsnummer 264.

Dimensioner. 78,52 x 16,24 x 5,41 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 2505/ 1015/ 630.

Maskineri. Två Klöckner-Humboldt-Deutz SBV12M 350 dieslar.

Effekt. 3842 kW.

Knop 16,5.

Passagerare. 800.

Bilar. 115.

RN. 10492.

IMO. 6402999.

Beställdes av Rederi Ab Sveas dotterföretag Express Linjen och var tänkt för trafik mellan Gräddö - Mariehamn.

1963 12 05. Sjösatt.

Levererades 4 juni 1964 till Rederi Ab Svea, Helsingborg.

1964 06 10 - 1966 11. Insatt för Skandinavisk Linjetrafik mellan Korsör - Kiel.

1966 11. Prov med färjan mellan Helsingborg - Helsingör.

1966 11 06. Insatt mellan Landskrona - Tuborg (Köpenhamn.)

1971 11 26. Såld till Oy Vaasa-Umeå Ab, Vasa, Finland för 14,5 miljoner SEK. Omdöpt till SCANIA EXPRESS.

1972 02 15. Insatt mellan Vasa - Umeå.

1972 06 27. SCANIA EXPRESS på grund utanför Vasklot pga el-problem. Tar sig in till Vasklot för egen maskin. Åter i trafik några dagar senare.

1976 04. Såld till Gotlandstrafiken Ab, Visby. (Rederi Ab Gotland). Omdöpt till POLHEM. Insatt i Gotlandsbolaget trafik mellan Oskarshamn - Visby - Nynäshamn. Under vinterhalvåret upplagd/Reservfärja.

1977 06 - 1977 08. Insatt mellan Grankullavik - Klintehamn.

1977 08. Under vinterhalvåret upplagd/Reservfärja.

1978 - 1980. Insatt mellan Västervik - Visby - Grankullavik, övrig tid ligger fartyget som reserv eller går som fraktfärja.

1981 08. Såld till Vasilios A Agapitor (Agapitos Lines), Pireus, Grekland.

1981 08 18. Omdöpt till NEREUS vid Finnboda Varv, Nacka.

1982. Fartyget hjälpte till att evakuera PLO soldater från Beirut.

1989 07 19. Gick fartyget hårt på grund utanför Sideros, Kreta i hårt väder, ombord fanns 60 passagerare.

1989 07 20. Bröts fartyget itu och förklarades TCL. 

2000 05. Enligt uppgift ligger vraket kvar.

2001. Upphuggen på plats.

 

M/S SCANIA.

Ombord.

M/S SCANIA EXPRESS.

M/S POLHEM.

Maskinrumsbilder.

M/S NEREUS.

Tillbaka till Expresslinjen.

Tillbaka till Rederi Ab Svea.

Tillbaka till Skandinavisk Linjetrafik.

Tillbaka till Vasa båtarna.

Tillbaka till Gotlandsbolaget.

Tillbaka till Agapitos Lines.

© 2021 faktaomfartyg.