M/S SASSNITZ.

Byggd 1959 av VEB Schiffswerft Neptun, Rostock, Östtyskland.

Varvsnummer. 965.

Dimensioner. 137,52 x 18,39 x 5,70 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 6164/ 2318/ 1850.

Efter ombyggnad. Brt. 6530.

Enl 1969 års mätregler. Brt/ Nrt/Dwt. 9940/ 3638/ 1814.

Maskineri. Fyra 9-cyl, Halberstadt dieslar

Effekt. 7060 kW.

Knop. 18,0.

Passagerare. 1017.

Efter ombyggnad. 1400.

Hyttplatser. 12.

Efter ombyggnad. 428.

Bilar. 30.

Efter ombyggnad. 240.

Lastmeter efter ombyggnad. 525.

Spår. 4 st.

Järnvägsvagnar 40.

IMO. 5314444.

1956 11. Beställd.

1957 10 21. Kölsträckt.

1958 07 12. Sjösatt.

Levererades 22 juni 1959 till Deutsche Reichsbahn, Fährschiffahrtsamt Sassnitz, Östtyskland.

1959 06 28 - 1959 06 30. Jungfrutur till Stockholm där den visas upp.

1959 07 06. Insatt mellan Trelleborg - Sassnitz. Hade stora problem i början att lägga till i Trelleborg eftersom Östtyska befäl inte hade vana att styra stora färjor. Några av SJ befäl fick hjälpa befälen ombord SASSNITZ med färjan första tiden. Fartyget hade byggts utan delar från Västeuropa och maskinen var konstruerad för fraktfartyg, som höll lägre fart. Fartyget byggdes för att lägga till med aktern och fick liksom tidigare fartyg på linjen också en aktre brygga. Fartyget saknade även ställbara propellrar och detta föranledde många incidenter när man backade in till kajen.

1960 01 02. Går fartyget på grund vid infart till Trelleborg. Drogs loss av bogserbåten SJ TRELLEBORG, samt att tågfärjan TRELLEBORG gick in med full fart mot hamnen för att dra upp svall.

Var ordinarie Östtysk färja mellan 1959 - 1975 i trafiken mellan Trelleborg - Sassnitz. Därefter upplagd som reservfärja med följande undantag.

1962. Ankom varv i Köpenhamn, Danmark för ombyggnad. Bland annat installerades ställbara propellrar för att förbättra manöverförmågan.

1963. Under vintern var det så svåra is förhållande att fartyget på en tur "backade" hela vägen, samt en gång blev fartyget
så fastfruset att besättningen var tvungen att slå pålar i isen och i dessa fästa trossar och vinscha sig fram.

1967. Grundstötte fartyget under sommaren.

1973 10 20 - 1973 11 11. Insatt mellan Stockholm - Nådendal.

1975. Upplagd/ reservfärja.

1978 01 10. Ankom Rønne för att prova ramper.

1978 05 13 - 1978 09 24. Insatt mellan Sassnitz - Rønne.

1978 12. Får fartyget blackout i maskin när det är hårt väder, Två vagnar tippar ombord.

1979 06 - 1978 09. Insatt mellan Sassnitz - Rønne.

1979 - 1986. Under sommaren, Insatt mellan Insatt mellan Sassnitz - Rønne.

1986 05 08. Sista dagen i trafik mellan Sassnitz - Trelleborg.

1986 05 09 - 1986 08 23. Insatt mellan Sassnitz - Rønne.

1986 08 26. Avgick Sassnitz mot Rostock. Därefter upplagd.

1986 09. Såld till Sunrise Shipping Co. Ltd., Valletta, Malta. (Afroessa Lines S.A., Pireus, Grekland)

1986 09 16. Övertagen i Rostock. Omdöpt till SILVER PALOMA.

1986 09 18. Avgick Rostock mot Gdynia för ombyggnad.

1987 03. Insatt för Afroessa Lines (hemmahamn, Pireus) mellan Pireus - Heraklion - Limassol - Haifa, samt även på linjen Haifa - Rodos - Tinos.

1987 09. Ankom Gdansk för renovering av maskineriet.

1987 10. Avgick Gdansk mot Medelhavet.

1990. Såld till Vytina Maritime Shipping, Co, Pireus, Grekland (Arkadia Lines, Valletta, Malta). 

1992 09. Upplagd.

1993 06. Åter i trafik.

1994 02. Upplagd.

1994 06. Insatt mellan Igoumenitsa - Bari.

1995 05. Insatt mellan Igoumenitsa - Bari.

1995 06. Omdöpt till MEGISTANAS. Registrerad för Megistanas Shipping Ltd, Valletta, Malta.

1995 10 03. Upplagd i Eleusis Bay, Grekland.

2000 06. Såld till Indiska upphuggare. Omdöpt till MEGI, samt satt under Belize flagg för sin sista färd.

2000 06 28. Avgick Eleusis Bay mot Indien.

2000 07 31. Ankom Alang, Indien.

2000 08 21. Påbörjades upphuggningen.

 

M/S SASSNITZ.

  Ombord.

M/S SILVER PALOMA.

M/S MEGISTANAS.

M/S MEGI.

Tillbaka till Deutsche Reichsbahn.

Tillbaka till Arkadia Line.

© 2017 faktaomfartyg.