M/S SAGALAND.

Byggd 1981 av Fartygsentreprenader Ab, Uddevalla.

Varvsnummer 153.

Dimensioner. 147,00 x 24,03 x 6,26 m.

Efter ommätning. 146,90 x 24,00 x 6,25 m.

Brt/ Nt/ Dwt. 8226/ 2786/ 5492.

Efter ommätning. GT/ NT/ DWT. 17790/ 9066/ 5309.

Maskineri. Fyra Lindholmen-Pielstick 8PC2-5L dieslar.

Effekt. 15300 kW.

Knop 19,0.

Passagerare. 80.

Efter ombyggnad. 170.

Efter ombyggnad. 178.

Hyttplatser. 80.

Efter ombyggnad. 170.

Efter ombyggnad. 178.

Lastmeter. 1408.

Svensk signal. SKAR.

KM RN. 12947.

IMO. 7931997.

1980. beställd av ett partrederi som bestod av Stockholms Rederi Ab Svea (20%), Svelast (7%) och Rederi Ab Gotland (10%)

1980 06 10. Kölsträckt.

1981 01 16. Akterskeppet sjösatt vid Kalmar varv A/B, Kalmar (Varvsnummer 453). 

1981 01. Förskeppet byggt av Fartygsentreprenader Ab, Marsstrand.

1981 05 03. Sjösätts förskeppet.

Beställdes från Kalmar Varv som började bygga akterskeppet. FEAB i Marstrand byggde förskeppet. Mittsektionen byggdes av Götaverken, Cityvarvet, Göteborg. 

1981. Fartyget sammanfogades i Eriksbergs torrdocka. Tyvärr så råkade det bli maskinrumsbrand under byggnationen så leveransen försenades med två månader.

1981 11 20. Döpt av fru Marieann Nilsson.

Levererades 15 december 1981 till p/r Johnsson Line Ab/ Svelast, Helsingborg med namnet SAGA STAR.  Namnbytet berodde på att Broströms rederiet protesterade mot namnvalet, eftersom dom ansåg att dom hade "rätten" till namnet SAGALAND.

1981 12. Insatt för Scandinavian Ferry Lines (TT-Saga Linjen) trafik mellan Helsingborg/Malmö/ Trelleborg - Travemünde.

1983 01. Såld till Svenska Lastbils Ab, Stockholm.

1983 01. Insatt mellan Trelleborg - Travemünde.

1984 01. Registrerad för Swedcarrier Rederi Ab, Helsingborg.

1986. TT-SAGA Linjen blir TT-Line

1988 04. Såld till Compagnie Meridionale de Navigation, Bastia, Frankrike (hemmahamn Marseille). Utchartrad till TT-Line.

1988 08 23. Sista dagen i trafik.

1988 10 - 1989 02. Utchartrad till DFDS A/S, Köpenhamn. Insatt mellan Bremerhaven - Esbjerg - Cuxhaven - Immingham/ Harwich.

1989 02 23. Avgick Cuxhaven mot Marseille.

1989 03 05. Ankom Marseille.

1989 03 03. Ombyggd vid CMR (Cie-Marseille de Reparation) Marseille, Frankrike med nya hyttplatser samt stabilisatorer.

1989. Omdöpt till GIROLATA. Insatt mellan Marseille - Bastia.

1990 11. Utchartrad till Franska Militären för trupptransport till Saudi-Arabien.

1993 08 23. Utchartrad till TT-Line, Hamburg, Tyskland. Omdöpt till SAGA STAR. Insatt mellan Trelleborg - Travemünde.

1993 08 23. Överförd till Star Ferry Ltd, Nassau, Bahamas.

1995 06 01. Insatt för TR-Line mellan Trelleborg - Rostock.

1997 07. Såld till TT-Line, Nassau, Bahamas. (Star Ferry Ltd, Nassau, Bahamas).

2001 10 14. Sista dagen i trafik mellan Trelleborg - Rostock.

2001 10 15 - 2001 11 03. Insatt mellan Trelleborg - Travemünde.

2001 11 19. Togs ur trafik.

2001 11. Ankom Flender Werft, Lübeck, Tyskland

2002 01. Såld till Conseil Général de Seine Maritime, Dieppe, Frankrike.

2002 02 08. Avgick Travemünde mot Le Havre för varvsöversyn.

2002 02. Omdöpt till DIEPPE. (registrerad i Nassau, Bahamas).

2002 05 05. Insatt för Transmanche Ferries mellan Dieppe - Newhaven.

2002 10 22. Gick fartyget på grund vid ingång till Newhaven. Kom loss senare.

2003 02. Överförd till Fransk flagg, hemmahamn Rouen.

2004 07 03. På natten så kolliderade fartyget med piren i Dieppe. Inga passagerare skadades och fartyget fick ett ca 50 cm hål i skrovet.

2005 02 04. Kolliderade med piren i Dieppe, fick skador på bogvisiret.

2005 04. Åter i trafik.

2005 12 01. Provanlöp i Portsmouth.

2006 11. Upplagd i Dieppe.

2006 11. Såld till Polska Zegluga Baltyska, Kolobrzeg, Polen. 

2006 11 23. Registrerad för Abacus SA, Panama. Omdöpt till BALTIVIA.

2006 11 29. Ankom Stocznia Remontowa för ommålning, samt ombyggnad.

2007 01 08. Insatt mellan Gdansk - Nynäshamn.

2007 02 26 - 2007 03 11. Insatt mellan Swinoujscie - Ystad.

2007 03 12. Insatt mellan Gdansk - Nynäshamn.

2007 07 31 - 2007 08 10. Ur trafik.

2007. Överförd till Abacus Co, Ltd, Nassau, Bahamas (Management Polska Zegluga Baltycka S.A, Polen).

2013 01. Insatt mellan Swinoujscie - Ystad.

2017 02 03 - 2017 02 16. Insatt mellan Gdansk - Nynäshamn.

2017 02 16. Avgick Gdansk mot Ystad.

2017 02 17. Insatt mellan Ystad - Swinoujscie.

2017 01 02. Upplagd i Szczecin.

2018 01 20. Avgick Szczecin mot Gdansk.

2018 02 23. Insatt mellan Gdansk - Nynäshamn.

2020 01 20 - 2020 02 09. Insatt mellan Gdansk - Nynäshamn.

2020 02 10 - 2020 03 09. Insatt mellan Swinoujscie - Ystad.

2020 03 17. En resa Sassnitz - Klaipeda - Sassnitz.

2020 03 25. Insatt mellan Gdansk - Nynäshamn.

2020 05 31 - 2020 7 22. Insatt mellan Swinoujscie - Ystad.

2020 07 23. Upplagd i Gdynia.

2020 11 28. Ankom Gdansk.

2020 12 06. Ankom Swinoujscie.

2020 12 06. Insatt mellan Swinoujscie - Ystad.

2024 06 28. Ur trafik och upplagd i Swinoujscie.

2024 07 26. Ankom Gdynia.

2024 08. Anmäld såld till okänt rederi.

2024 11 20. Såld till E60 Shipping Line LLC, Tblisi, Georgien. Hemmahamn Batumi. Omdöpt till DIOSCURIA.

M/S SAGALAND.

M/S SAGA STAR.

M/S GIROLATA.

M/S SAGA STAR.

M/S DIEPPE.

M/S DIEPPE under ommålning.

M/S BALTIVIA.

Ombord.

Tillbaka till Johnson Line Ab.

Tillbaka till TT-Line.

Tillbaka till DFDS.

Tillbaka till CMN.

Tillbaka till TR-Line.

Tillbaka till Transmanche Ferries.

Tillbaka till Polferries.

© 2024 faktaomfartyg.