M/S ROYAL VIKING SKY. 

Byggd 1973 av Oy Wärtsilä Ab Sandviken, Helsingfors, Finland.

Varvsnummer. 396.

Dimensioner. 177,70 x 25,19 x 7,30 m.

Efter ombyggnad. 205,47 x 25,19 x 7,54 m.

Brt/ Nt/ Dwt. 21891/ 11649/ 3595.

Efter ombyggnad. Brt/ Nt/ Dwt. 28078/ 11649/ 5660.

Maskineri. Fyra Wärtsilä Sulzer 9ZH 40/48 dieslar.

Effekt. 13240 kW.

Knop. 21,5.

Efter maskinbyte. Fyra MAN 7L32/40 dieslar.

Effekt. 14000 kW.

Knop. 22,0.

Passagerare. 536.

Efter ombyggnad. 812.

Efter ombyggnad. 1022.

Efter ombyggnad. 1396.

Hyttplatser. 536.

Efter ombyggnad. 812.

Efter ombyggnad. 1022.

Efter ombyggnad. 1396.

IMO. 7218395.

Systerfartyg. ROYAL VIKING STAR. ROYAL VIKING SEA.

1972 05 25. Sjösatt.

Levererades 5 juni 1973 till Det Nordenfjeldske D/S Trondheim, Norge. 

1973 06. Insatt i Royal Viking Lines kryssningar jorden runt.

1982 09 10 - 1982 11 27. Förlängd med 28 meter vid A.G. Weser, Bremerhaven, Tyskland.

1987. Överförd till Kloster Cruise, Nassau, Bahamas.

1991 09 14. Omdöpt till SUNWARD.

1992 05. Såld till Birka Line Ab, Mariehamn, Finland.

1992 05. Ankommer Hortens Varv, Norge för en allmän uppfräschning på fartyget. Omdöpt till BIRKA QUEEN

1992 06 21 - 1992 10 23. Insatt mellan Stockholm - Riga, Stockholm - St Petersburg.

1992 10 27. Utchartrad till Kloster Cruise Line, Bergen, Norge. Omdöpt till SUNWARD. Samtidigt överförd till Birka Cruise Ltd, Nassau, Bahamas.

1993 06. Utchartrad till Princess Cruises. Omdöpt till GOLDEN PRINCESS.

1993 06 13. Första kryssningen från San Fransisco till Alaska.

1996 07 07. Fick fartyget brand i maskinrummet och totalt maskinbortfall, bogserades in till Victoria, Kanada där passagerarna fick lämna fartyget.

1996 07 07. Ankom San Fransisco för reparation.

1997 01. Såld till Star Cruises Private Ltd, Singapore. Omdöpt till SUPERSTAR CAPRICORN. Ombyggd med fler hyttplatser.

1998 03. Insatt på casino kryssningar från New York.

1998 05. Ställdes den trafiken in på grund av för stora förluster.

1998 09 20. Utchartrad till Hyundai Merchant Marine Co Ltd, Panama på fem år. Omdöpt till HYUNDAI KEUMGANG.

1998 11 18. Insatt i pilgrimstrafik på Nordkorea.

2001 10. Går Hyundai Merchant Marine Co i konkurs och Star Cruises åter tar fartyget. 

2001 10 04. Avgick Tonghae, Sydkorea till Port Keland, Malaysia. Omdöpt till SUPERSTAR CAPRICORN.

2001 12. Åter i trafik för Star Cruises.

2004 01. Såld till Viajes Iberojet, Spanien. Omdöpt till GRAND LATINO.

2004. Insatt på Medelhavskryssningar. 

2005 01. Såld till Fred Olsen, Norge för leverans i november. 

2005 11. Övertagen av Fred Olsen i Santa Cruz, Teneriffa. Omdöpt till BOUDICCA. Satt under Bahama flagg, hemmahamn Nassau.

2005 12 03. Ankom Blohm & Voss, Hamburg för bytte av maskineri.

2006 02. Insatt i kryssningar.

2007 12. Registrerad för Boudicca Cruise Ltd, Oslo, Norge. Satt under Bahama flagg, hemmahamn Nassau.

2020 03 19. Ankom Dover där samtliga passagerare fick lämna fartyget, då det togs ur trafik på grund av covid-19.

2020 03 20. Ankom Rosyth redd för uppläggning.

2020 08 24. Beslöt Fred Olsen att fartyget inte kommer att vara i Fred Olsen flotta, utan ska säljas.

2020 09. Såld till okänt Turkist rederi.

2020 09 28. Avgick Rosyth mot Pendik, Turkiet.

2020 11 04. Ankom Pendik.

2021 05 17. Ankom Aliaga, Turkiet för upphuggning.

M/S ROYAL VIKING SKY.

M/S BIRKA QUEEN.

 

M/S GOLDEN PRINCESS.

M/S GRAND LATINO.

M/S BOUDICCA.

M/S BOUDICCA.

 Tillbaka till Royal Viking Line.

Tillbaka till Kloster.

Tillbaka till Ålandslinjen. 

Tillbaka till Star Cruises

Tillbaka till Ibero Cruises.

Tillbaka till Fred Olsen.

© 2021 faktaomfartyg.