M/S ROSELLA.

Byggd 1980 av Oy Wärtsilä Ab Åbo Finland.

Varvsnummer. 1249.

Dimensioner. 136,11 x 24,24 x 5,40 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 10757/ 5517/ 2300

Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 16850/ 8395/ 2300.

Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 16879/ 5063/ 2300.

Maskineri. Fyra Pielstick-Wärtsilä 12PC2-2V 400 dieslar.

Effekt. 17652 kW.

Knop 21,5.

Passagerare. 1700.

Efter ombyggnad. 1200.

Hyttplatser. 740.

Efter ombyggnad. 1198.

Efter ombyggnad. 418.

Bilar. 535.

Efter ombyggnad. 350.

Långtradare 43.

KM RN. 16372.

IMO. 7901265.

Systerfartyg. TURELLA.

1979 01 25. Beställd från Wärtsilä, trots att Mitsubishi Heavy Industries gav ett mycket förmånligare bud - staten stödde bygget mer än vad normalt var.

1979 08 14. Sjösatt. Gudmor Agneta Lundqvist.

Levererades 25 april 1980 till SF-Line Ab, Mariehamn, Finland. Leveransen skede vid kaj i Åbo, då det var sjöfartstrejk sedan den 25 mars i Finland sköts trafikstarten upp

1980 05 23. Insatt i Viking Lines trafik mellan Nådendal - Mariehamn - Kapellskär.

1981 06 01. Insatt mellan Åbo - Mariehamn - Stockholm.

1981 10. En berusad man med en fritidsbåt kör rätt i sidan på ROSELLA. Inga skador på fartyget.

1982 05 24. Vid dockning i Åbo konstateras att slingerkölarna var delvid bortrivna och i övrigt skadade.

1982 11 11. Vid ankomst till Mariehamn i hårt väder skadades avvisarlisten på babordssida.

1983 04 06. Vid avgång från Åbo på resa mot Stockholm konstaterades att manövreringen av stigning på styrbords propeller upphört att fungera.

1983 04 11. Vid torrsättning konstaterades det att styrbords propelleraxels ventilstång brustit. Även Cederwallskydden på båda propelleraxlarna lossnat.

1983 06 10. På resa mellan Åbo - Stockholm fick fartyget cylinderhaveri på cylinder nr 7 på treans huvudmotor.

1983 08 15 - 1983 08 28. Insatt mellan Nådendal - Mariehamn - Kapellskär.

1984 06 04. Vid torrsättning i Åbo konstaterades isskador på slingerkölarna.

1984 08 27. Under hamnliggande i Åbo hade ROSELLA vid oljebyte defekt olja i avgasturbin för hjälpmotor 2. En tillkallad montör konstaterade att turbinens rotor, lager och oljepumpar var skadade.

1984 11 19. Släppte fartyget ut 200-300 liter oljanär hon låg i Åbo.

1985 02 04. Satt fast i isen på Ålandshav. Loss efter några timmar efter assistans av statsisbrytaren YMER. Fyra färjor satt fast vid Tjärven den aktuella dagen som YMER fick hjälpa.

1985 05 06. Återigen upptäcktes isskador på slingerkölarna och skador på propeller vid torrsättning i Åbo.

1985 07 26. Salmonella och dysenteri har konstaterats bland personalen ombord. 5 besättningsmän tvingas till vård i Åbo stadssjukhus.

1985 11 30. Hjälp motor 1 havererar efter vattenläckage i avgasturbin.

1986 02 07. Avgasturbinhaveri på huvudmaskin 3.

1986 05 12. Skador på slingerkölarna och propeller upptäcks vid torrsättning i Åbo.

1987 03 06. Kl 03,00 på morgonen skrapar ROSELLA och DIANA II skroven emot varandra söder om Sottunga. DIANA II var på väg mot Nådendal från Kapellskär hade stannat för att släppa förbi ROSELLA som var på en tillfällig tur från Åbo till Kapellskär när sammanstöttningen sker. När ROSELLA passerade DIANA II drogs hon av suget och pressades av isen mot DIANA II. Bägge fartygen fick plåtskador och på ROSELLA gick även några fönster sönder. Båda fartygen fortsatte med skador till respektive hamnar, där sjöfartsmyndigheterna kontrollerade skadorna och gav båda fartygen tillstånd att fortsätta i trafik.

1987 03 09. Dom trasiga fönstren från sammanstöttningen 6 mars byts ut vid liggedag i Åbo. 

1987 03. ROSELLA invigde sin nya á la carte restaurang.

1987 05 04 - 1987 05 08. Dockad i Åbo.

1988 07. Kollision med kajen i Åbo.

1988 10 13. Insatt mellan Kapellskär - Mariehamn - Nådendal och ersatte TURELLA som sålts.

1990 10 20. Kollision med en segelbåt på Erstan.

1993 02 08 - 1993 03 12. Insatt mellan Åbo - Mariehamn - Stockholm och ersatte AMORELLA som hade gått på grund och besökte varv.

1993. Under hösten ombyggd vid Finnyards, Rauma, Finland för 140 miljoner FIM med mer hyttplatser. Det var bildäcket på däck 4 som gjordes om till hytter.

1993 09 19. Åter i trafik trots att ombyggnation fortsatte fram till slutet på oktober.

1994 01 01. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Åbo.

1994 03 24. ROSELLAS nya pub "Smugglers Inn" öppnar i ett före detta konferensrum.

1994 10. Efter ESTONIA olyckan svetsas bogporten fast på ROSELLA och man lastar bara via aktern. Bogporten öppnas efter ett tag, men resterna från svetsarbetet sitter kvar och några månader senare ger hydraliken upp för bogporten och man kan bara lasta/ lossa via aktern under en period. Sedan de sista svetsresterna skärs bort och hydraliken repareras.

1995 04 12. Rederiet byter namn till Viking Line Ab, Mariehamn, Finland.

1995 05 29 - 1995 08 23. Insatt mellan Kapellskär - Mariehamn - Nådendal.

1995 08 23 - 1996 06 16. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Åbo.

1996 06 17 - 1996 08 18. Insatt mellan Kapellskär - Mariehamn - Nådendal.

1996 08 18 - 1997 04 18. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Åbo.

1997 04 18. Insatt på 24 timmars kryssningar mellan Stockholm - Mariehamn med artistnamnet "DANCING QUEEN". Fanns rykten om att hon skulle sättas in i trafiken på kvarken, men det vart Ålandskryssningar.

1997 06 15 - 1997 08 18. Insatt mellan Kapellskär - Mariehamn - Nådendal med morgonavgång från Kapellskär. Ankomsten till Åbo var 21,15, en kvart efter ISABELLAs avgång. Då bägge fartygen använde samma kajplats i Åbo och inte kunde mötas i inloppet till hamnen, så kom ROSELLA till Slottshamnen i Åbo ca 20,30 och gjorde en tillfällig förtöjning vid kajplatsen utanför ISABELLA och avvaktade hennes avgång innan ROSELLA förhalades till kajen vid terminalen. Avgången var kl 23,00 men ofta låg fartyget kvar vid kaj en till två timmar innan hon avgick mot Kapellskär för tidtabellen var väl tilltagen och ofta (måndagar) var det livbåtsövningar utanför Granhamn innan ankomst till Kapellskär.

1997 08 19 - 1997 09 01. Ingen trafik.

1997 09 01 - 1998 01 10. Insatt på 24 timmars kryssningar mellan Stockholm - Mariehamn med artistnamnet "DANCING QUEEN".

1998 01 11 - 1998 01 22. Dockades fartyget.

1998 01 23 - 1998 06 08. Insatt på 24 timmars kryssningar mellan Stockholm - Mariehamn med artistnamnet "DANCING QUEEN".

1998 03. Dockades under en dag på GV Varvet, Beckholmen då man hade propellerproblem. fartyget hade endast några centimeter till godo från dockans kanter.

1998 06 08 - 1998 06 12. Ersatte ISABELLA mellan Stockholm - Mariehamn - Åbo.

1998 06 12 - 1998 08 17. Insatt mellan Kapellskär - Mariehamn - Nådendal.

1998 08 17. Insatt på 24 timmars kryssningar mellan Stockholm - Mariehamn med artistnamnet "DANCING QUEEN".

1998 11 22. Fick ta emot ca 200 av SILJA EUROPAS passagerare (hon hade 2600 ombord) då SILJA EUROPA hade gåt hårt in i kajen i Mariehamn att hon hade försenats åtskilligt och tvingats återvända till Åbo efter man gjort en provisorisk reparation under natten i Mariehamn.

1999 06 21 - 1999 08 15. Insatt mellan Kapellskär - Mariehamn - Åbo.

1999 08 16. Insatt mellan Åbo - Mariehamn - Stockholm då AMORELLA skulle på varv.

1999 08 28. Insatt på 22 timmars kryssningar mellan Stockholm - Mariehamn med artistnamnet "DANCING QUEEN".

2000 04 02. Kryssning Stockholm - Åbo.

2000 04 03 - 2000 04 19. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn/ Långnäs - Åbo då ISABELLA skulle på varv.

2000 04 19 - 2000 06 19. Insatt på 22 timmars kryssningar mellan Stockholm - Mariehamn med artistnamnet "DANCING QUEEN".

2000 06 20 - 2000 08 17. Insatt mellan Kapellskär - Mariehamn - Åbo.

2000 08 18. Blev ombyggd vid Turku Repair Yards, Nådendal, Finland. Fick ett evakuerings system monterad på fördäck och samtidigt gjordes det en allmän uppfräschning på fartyget. På skrovet målades det "uppgraded 27/8-2000".

2000 08 27 - 2000 10 03. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn- Åbo då ISABELLA flyttades till Stockholm - Mariehamn - Helsingfors linjen då MARIELLA skulle dockas.

2000 10 04 - 2001 06 17. Insatt på 22 timmars kryssningar mellan Stockholm - Mariehamn med artistnamnet "DANCING QUEEN".

2001 06 18 - 2001 08 13. Insatt mellan Kapellskär - Mariehamn - Åbo.

2001 08 13. Efter avslutat sommartrafik mellan Åbo - Kapellskär så avgick man mot Gävle. Gick kl 19,00 på en speciell kryssning från Gävle mot Mariehamn - Stockholm för resebyrån Marjavaara i Gävle som firade att man arrangerat resor till Finland i 30 år.

2001 08 14 - 2001 12 21. Insatt på 22 timmars kryssningar mellan Stockholm - Mariehamn med artistnamnet "DANCING QUEEN".

2001 12 21 - 2002 02 13. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn/ Långnäs - Åbo för att ersätta ISABELLA som hade gått på grund utanför Långnäs..

2002 02 14. Insatt på 22 timmars kryssningar mellan Stockholm - Mariehamn med artistnamnet "DANCING QUEEN".

2002 06 17 - 2002 08 11. Insatt mellan Kapellskär - Mariehamn - Åbo.

2002 08 11. Vid sista ankomst till Åbo på kvällen när fartyget låg förtöjt i väntan på att ISABELLA skulle avgå spelades ABBA låten Dancing Queen på högsta volym i högtalarna när ISABELLA passerade förbi. Besättningarna på båda fartygen stod ute på däck och hälsade på varnadra med vita dukar.

2002 08 12. Insatt på 22 timmars kryssningar mellan Stockholm - Mariehamn med artistnamnet "DANCING QUEEN".

2002 10 15. Meddelas att CINDERELLA ska ersätta ROSELLA på 22 timmars kryssningar hösten 2003.

2002 11 18. Två unga män utlöste evakueringssliden på babordssida. Döms i januari 2003 till 4 respektive 5 månaders fängelse (villkorligt)

2002 12 23 - 2002 12 26. Ingen trafik över julen och ligger i Stockholm.

2003 02 02 - 2003 02 13. Dockades fartyget.

2003 05 18 - 2003 06 20. Under vissa dagar, kryssning mellan Stockholm - Riga (avgångar 18/5, 25/5, 1/6, 8/6, 15/6, 17/6 och 20/6)..

2003 06 23 - 2003 08 11. Insatt mellan Kapellskär - Mariehamn/ Långnäs - Åbo. På natturen angörs Långnäs.

2003 08 14. Ankom Tallinn för att prova ramperna.

2003 08 17. Insatt mellan Helsingfors - Tallinn.

2003 11 18. Finska sjöfolksförbundet varslar om strejk på ROSELLA från 2 december efter att avtalsförhandlingarna om utflaggning brutit samman.

2003 12 02. Förlikning i striden om ROSELLAS bemanningsavtal, då Finska staten lovat skattelättnader för passagerarrederierna.

2004 10 11. Stötte AUTOEXPRESS och ROSELLA ihop i Tallinns hamn. På grund av dåligt väder anlände AUTOEXPRESS senare än vanligt och då höll redan ROSELLA på att lägga till. De kraftiga propellerströmmarna från ROSELLA förde AUTOEXPRESS tvärs i hamnen och aktern stötte till mot aktern på ROSELLA och fören mot kajen. På ROSELLA skadades lotsporten vilket medförde att återresan bev två timmar försenad.

2005 01 09. Inställda turer på grund av storm.

2005 06 16. High court of justice i London ger Viking Line rätt att bemanna ROSELLA med andra än personal som är anslutna till Finska sjömansunionen.

2005 09 07. Viking Line meddelar att ROSELLA ska överföras till Estnisk flagg vid årsskiftet.

2005 11 03. Vinner Finska sjömansunionen överklagan mot Viking Line i High court of justice i London. Vilket ger dem rätt att strejka i samband med utflaggningen av ROSELLA.

2005 11 11. Meddelar Viking Line att det blir ingen utflaggning av ROSELLA till Estland då man kommit överens med Finska sjömansunionen.

2005 11 15. Inställda turer på grund av storm.

2006 04 09 - 2006 04 13. Varvsbesök i Nådendal för att reparera propelleraxel som läckte olja.

2006 12 24 - 2006 12 26. Ingen trafik under julen.

2007 05 07 - 2007 05 11. Dockades fartyget.

2008 04 28. Sista dagen i trafik mellan Helsingfors - Tallinn.

2008 04. Ankom Kopli, Estland för dockning.

2008 05 12. Ankom Kapellskär för testa ramperna, avgick därefter mot Mariehamn och läggs upp.

2008 05 20. Registrerad för Viking Rederi Ab, Stockholm (Viking Line Abp, Mariehamn), hemmahamn Norrtälje.

2008 05 30. Insatt mellan Mariehamn - Kapellskär. Dock gnälldes det en del att det kom svart rök från ROSELLA vilket berodde på att man inte lyckats ställa blandningen mellan luft och det miljövänliga bränslet optimalt. Märktes även att fartyget inte var i toppskick efter sina år på trafik över Finska viken.

2008 06 12. Förärades hon av Norrtälje kommun en flagga att föra i gösstången.

2008 06 17. Krånglade en vinsch vilket försenade en avgång.

2008 06 25. Krånglade hydraliken i bogporten och man var tvungen att lägga till med aktern i Mariehamn.

2008 07 11. Fick fartyget ett fel på styrningen till propellern och fick ställa in två avgångar.

2008 10 06. Blåste det hårt och ROSELLA begärde hjälp av sjöräddningen och Rescue OSCAR FALKMAN från Möja kom upp till Kapellskär, emn det visade sig att i den hårda blåsten räckte den inte till. ROSELLA låg över 5 timmar utanför hamnen och inväntade bättre väder så man kunde lägga till.

2009 01 19. Efter avgång från Mariehamn fick fartyget en problem med hjälpmaskineriet och tvingades att ankrade upp några hundra meter från terminalen i Mariehamn. Problemet berodde på att man fått in vatten i bränslet. Efter en stund kunde man få igång maskineriet, men då visade det sig att man lyckats ankra upp på en av kablarna för internet trafik till och från Åland och kabeln följde med, när man skulle ta upp ankaret.

2009 07 24. Straxt innan middagsavgången så sprang trossarna i fören och färjan drev ut 10-15 meter från kajen och den aluminiumramp som passagerare stiger ombord via rasade ner i vattnet. Tur var så var det inga passagerare på den rampen. Bilen som höll på att köra ombord han backa undan från bogportsrampen.

2010 03 03. Fick vända tillbaka till Mariehamn då det var för mycket is vid Tjärven.

2010 03 03 - 2010 03 05. Inställda avgångar på grund av isproblem.

2011 01 07 - 2011 02 16. Ankom Kopli, Tallinn för större ombyggnad och varvsöversyn.

2011 02 17. Insatt mellan Mariehamn - Kapellskär.

2011 02 28. På grund av isproblem i Mariehamn så fick passagerarna gå av via bildäck.

2011 03 03. Problem med isen och middagsturen från Kapellskär blev endast en tur till Söderarm och tillbaks. Man lade om VIKING CINDERELLA turlista så kunde ROSELLA följa efter den motorstarkare färjan i isrännan.

2011 03 20 - 2011 03 29. Insatt mellan Helsingfors - Tallinn.

2011 03 30. Insatt mellan Mariehamn - Kapellskär.

2012 01 08 - 2012 02 03. Dockning i Kopli, Estland.

2013 01 07. Trafikuppehåll i 5 veckor.

2013 02 15. Åter i trafik mellan Mariehamn - Kapellskär, men under vardagarna bara en tur och retur resa och överliggning i Kapellskär fram till 1/4.

2013 02 21 - 2013 02 22. Dockad i Nådendal på grund av en propellerhylsa som läcker olja.

2013 07 05. När fartyget låg i Mariehamn rasade en landgång vid kaj 4. Passagerarna hade precis gått av när landgången störtade mot marken.

2013 07 22. Så rasade ena hängdäcket en bit vid ankomst till Mariehamn. Det var låsningen till främre delen av hyllan som gick sönder och ena hörnet på den rörliga delen slog i undre däcket. Tre bilar skadades. Kunde göra kvällsavgången med reducerat antal bilar ombord.

2013 07 24. Var hängdäcket åter i bruk. Det var en vajertapp som förenar lyftvajern med den hydrauliska dragmekanismen som lossnade.

2013 08 23. ROSELLA hade tekniska problem med bogpropellern. Gjorde ett "ärevarv" i Mariehamn för att se att allt fungerade och det vart en mindre försening.

2013 12 07. Ställde in eftermiddagsavgången på grund av hård väder. Man gjorde en korttur mellan Kapellskär - Söderarm för kryssningsresenärer.

2013 12 15. Gjorde en extra resa Mariehamn - Stockholm under natten med passagerare och last från grundstötta rederisystern AMORELLA.

2014 01 16. Överförd till Åländsk flagg, hemmahamn Mariehamn.

2014 03 05. Problem med automatiken i bogvisiretmedförde att ROSELLA låg still  i 15 minuter utanför Korrvik.

2014 10 20. Blir försenad med 55 minuter vid avgången kl 12,00 från Kapellskär på grund av tekniska problem.

2014 11 24. Ställer in dagturen på grund av hårt väder.

2015 01 - 2015 01 28. Varvsöversyn i Kopli, Estland. Man målar även upp "grace" ränder på fartyget och flyttar Viking Line längre akterut på skrovet, men ommålningen blir bara ett misslyckande.

2015 01 30. Åter i trafik Mariehamn - Kapellskär. 

2015 02 06. Avgick Mariehamn utan att bogvisiret var ordentligt stängt, vilket senare resulterar i ett åtal mot befälhavaren.

2015 02 08. Inställda turer på grund av hårt väder.

2015 Under våren målas fartyget om i Mariehamn för att rätta till den dåliga målning som gjordes i Kopli.

2015 06 03. Läckte det ut 40 liter smörjolja från ROSELLA i Kapellskär.

2016 01 07 - 2016 01 28. Ur trafik.

2016 05 17. Anlöper ROSELLA den nya 245 meter långa ramp som byggts i Kapellskär som första fartyg.

2016 07 27. ROSELLA som har certifikat för 1500 passagerare och vid kvällsavgången har man 1499 ombord vilket gjorde att 16 passagerare i terminalen fick vänta medans man dubbelkollade antal passagerare ombord innan dom fick komma ombord.

2016 11 01. Morgonavgången från Mariehamn till Kapellskär inställd på grund av hårt väder.

2017 01 09. Varvsbesök i Kopli, Estland.

2017 01 16. Insatt mellan Tallinn - Helsingfors.

2017 02 03. Insatt mellan Mariehamn - Kapellskär.

Översiktsritning.

M/S ROSELLA.

 

M/S ROSELLA.

M/S ROSELLA.

Ombord 1. Ombord 2. Ombord 3. Ombord 4.

Tillbaka till Viking Line.

© 2017 faktaomfartyg.