M/S ROMSØ.

Byggd 1973 av Helsingör Skibsværft & Maskinbyggeri A/S Helsingör Danmark.

Varvsnummer 402.

Dimensioner. 130,00 x 17,70 x 5,00 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 5603/ 2436/ 1604.

Maskineri. Två B&W DM 10U45 HU dieslar.

Effekt. 12000 hk.

Knop 18,0.

Passagerare. 1200/ 1500.

Bilar. 338.

Lastmeter 365.

IMO. 7301477.

1972 10 31. Sjösatt.

1973 01 26. Döpt.

1973 02 10. Provtur.

Levererades 1 mars 1973 till DSB Färjedivision, Korsör, Danmark.

1973 03 02. Insatt mellan Halskov - Knudshoved.

1986 05 27. Kolliderade med M/S SPROGØ i Halskov.

1986 05. Reparerad vid Dannebrog Værft, Århus, Danmark.

1986 06 13. Åter i trafik. 

1987. Får fartyget en allmän uppfräschning.

1993 01 21. Bryter det ut brand i maskinrummet.

1993 09 14. Kolliderar med Stora Bälts bron i hård väder. Reparerades vid Fredericia Skibsværft.

1993 11 07. Åter i trafik.

1995 08 02. Registrerad för Scandlines Danmark A/S, Korsör, Danmark.

1998 06 14. Sista dagen i trafik mellan Knudshoved - Halskov.

1998 06 15. En chartertur i Stora Bält.

1998 06 29. Avgick Halskov mot Nakskov för uppläggning.

1999 12 20. Såld till PT. Nusakom Perseda Nuansa, Jakarta, Indonesien för leverans i februari.

2000 02 10. Omdöpt till AGOAMAS.

2000 03 03. Avgick Nakskov mot Indonesien.

2000 03 04 - 2000 03 09. Blir fartyget liggandes i Kiel kanalen med maskinskada.

2000. Utchartrad till P.T. Palni, Indonesien. Insatt i trafik mellan olika öar i Indonesien. Får sidoportar monterade.

2006. Upplagd i Pare-pare Beach, Indonesien.

2006 05. Såld till Snow-drop Co, Ltd, Ulan Bator, Mongoliet. 

2006 07. Övertagen av Seascape Marine Ltd för en sista resa till skrotvarvet. Omdöpt till GOAM.  Satt under Mongolisk flagg, hemmahamn Ulan Bator. 

2006 07. Avgick Indonesien mot Alang, Indien. 

M/S ROMSØ. 

M/S AGOAMAS.

Ombord. Översiktsritning. 

Tillbaka till DSB.

Tillbaka till Scandlines.

© 2016 faktaomfartyg.