M/T RIGEL.

Byggd 1936 av Deutsche Werft AG, Betrieb Reiherstiegwerft, Hamburg, Tyskland.

Varvsnummer. 176.

Dimensioner. 63,73 x 9,81 x 4,57 m.

Efter förlängning. 73,?? x 9,81 x 4,57 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 977/ 525/ 1240.

Efter ombyggnad. 1122/ 596/ 1442.

Maskineri. En 8-cyl, MAN diesel.

Effekt. 161 nhk.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. En 6-cyl, Nohab diesel.

Effekt. ?.

Knop. 10,5.

RN. 8117.

IDno. 5266934.

1936 09 30. Sjösatt.

Levererades i november 1936 till Trelleborgs Ångfartygs Nya Ab, Trelleborg.

1943 01. Såld till Rederi Ab Ericus (John Larsson), Stockholm.

1943 02. Flyttar rederiet ner till Trelleborg.

1943 04. Återtogs ledningen för rederiet av John Larsson. 

1943 06. Omdöpt till WESTBRIS.

1946 01 03. Exploderade och sjönk vid Hammarbyverken varvid 2 personer omkom. Svea bolaget Birger Jarl som låg bredvid WESTBRIS fick också omfattande skador.

1946. Bärgades fartyget och fördes till Finnboda varf för reparation.

1946 07 10. Åter i trafik efter reparation.

1947 02. Överförd till Rederi Ab Bris.

1949 02. Såld till Ab August Leffler & Son, Göteborg. Omdöpt till OTIS.

1950. Förlängdes fartyget, samt fick nytt maskineri.

1953 01. Såld till PETROMAR, Petroli Soc Anon, Venedig, Italien.

1976. Såld till Cavo Gata Petrol Tankers Ltd, Limassol, Cypern. Omdöpt till GATA PETROL.

1976 09 08. Grundstötte i Jouneih. Drogs flott och bogserades ut ur hamnen.

1976 09 09. Sjönk fartyget utanför Jouneih.

M/T RIGEL.

Tillbaka till Trelleborgs Ångfartygs Ab.

© 2016 faktaomfartyg.