M/S RAILSHIP III.

Byggd 1990 av Schichau Seebeckwerft GmbH Fischereihafen, Bremerhaven, Tyskland.

Varvsnummer. 1069.

Dimensioner. 189,70 x 22,0 x 6,50 m.

GT/ DWT. 20792/ 10140.

Maskineri. Två Wärtsilä 9R46 dieslar.

Effekt. 16290 kW.

Knop. 18,9.

Passagerare. 12.

Hyttplatser. 12.

Lastmeter. 1989 m.

IMO. 8807416.

Systerfartyg. RAILSHIP II.

1989 11 06. Sjösatt.

Levererades 27 februari 1990 till Partenreederei m.s. "Railship III", Lübeck, Tyskland.

1990 03. Insatt mellan Travemünde - Hangö.

1998 06 01. Insatt mellan Travemünde - Åbo.

2002 09. Omdöpt till FINNRUNNER.

2003 06 12. Kolliderade med kajen i Travemünde.

2003 11 19. Såld till RoRo K/S (Fearnley Finans A/S), Oslo, Norge. Återchartrad av Finnlines.

2004 03 25. Omdöpt till RUNNER.

2005 03. Så vart fartyget satt i blockad i Åbo, eftersom besättningen hade för låga löner.

2005 03. Överförd till Finsk flagg, hemmahamn Helsingfors. 

2009 03 20. Upplagd i Helsingfors.

2009 05 19. Avgick Helsingfors mot Pansio.

2009 05 20. Insatt mellan Åbo - Travemünde.

2009 06 09. Upplagd i Helsingfors.

2010 02. Såld till Ugtrans Terminal Co, Ltd, Moskva, Ryssland.

2010 03. Ankom Klaipeda för varvsbesök.

2010 09. Omdöpt till AMBAL.

2010 10 15. Hemmahamn Basseterre, St Kitts & Nevis.

2010 11. Hemmahamn Kaliningrad, Ryssland.

2010 11. Upplagd i Svetlyy.

2011 08 16. Utchartrad till Anship för trafik mellan Ust Luga - Baltisjk/ Baltisjk - Sassnitz.

M/S RAILSHIP III.

M/S FINNRUNNER.

Bilder efter kollisionen i Travemünde.

M/S RUNNER.

M/S AMBAL.

Tillbaka till Railship.

Tillbaka till Finnlines.

© 2014 faktaomfartyg.