H/S QUEEN OF THE WAVES.

Byggd 1970 av Westermoens Varv, Mandal, Norge.

Varvsnummer. 19.

Längd. 37,90 x 16,01 x 2,60 m.

Efter ombyggnad. 37,90 x 7,50 x 2,60.

Brt/ Nrt/ Dwt. 309/ 197/ 23.

Maskineri. Två Maybach MTU 12V 1163 TB83 dieslar.

Effekt. 5910 kW.

Knop. 36,0.

Efter maskinbyte. Två Detroit dieslar.

Effekt.?. 

Efter ombyggnad. 12,0.

Passagerare. 250.

IMO. 7033185.

Systerfartyg. EXPRESSAN. PRINCESS OF THE WAVES.

Levererades i oktober 1970 till Johs Prestus A/S, Bergen, Norge.

1970 10. Insatt i trafik runt Kanarieöarna.

1972 06 16. Insatt för Prince Line mellan Stockholm - Mariehamn för att vissa dagar fortsätta till Åbo, men första turen var inte lyckad eftersom hon drabbades av maskinhaveri utanför Kapellskär.

1972 06 21. Togs ur trafik.

1972. Utchartrad till Gigant Foil, Malmö. Insatt mellan Malmö - Köpenhamn.

1974 05. Utchartrad till Öresundsbolaget, Malmö. Insatt mellan Malmö - Köpenhamn.

1975 - 1976. Utchartrad till Gigant Foil, Malmö. Insatt mellan Malmö - Köpenhamn.

1977. Övertagen av KS A/S International Hydrofoil Operation, Bergen, Norge.

1977 11 18. Insatt för Bahamas Hydrofoil Cruises Inc. Insatt mellan Miami - Freeport, Bahamas (osäker om trafiken kom igång).

1979 06 21. Såld till Royal Hydrofoil S/A (Grundstads rederi A/S, Stavanger), Panama. Omdöpt till QUEEN OF TORONTO.

1980. Upplagd på kaj i Port Everglades.

1981. Övertagen av Royal Hydrofoil S.A. Massachusetts, men fortfarande upplagd på land.

1989. Såld till Crown Cruise Line, Nassau, Bahamas. Omdöpt till CROWN ISLANDER. Bärplanen togs bort och ombyggd till kryssningsfartyg med dykning som speciallitet.

1992 09 30. Gick på grund vid Reef of Bottle Bay, Grand Bahama när ankaret slet sig i hård vind.

1992 10 02. Drogs loss och bogserad till West Palm Beach Florida för reparation.

1993. Såld till Crown Diving Co (Grundstad Maritime Overseas Inc, Boca Raton), Panama.

1997. Såld till Arriscado Inc, Panama.

2002 03 12. Såld till okänt rederi.

H/S QUEEN OF THE WAVES.

Tillbaka till Prince Line.

Tillbaka till Gigant Foil.

Tillbaka till Öresundsbolaget.

© 2018 faktaomfartyg.