M/S PRINSESSAN MARGARETHA.

Byggd 1963 av Aalborg Skibsværft A/S, Aalborg, Danmark.

Varvsnummer. 140.

Dimensioner. 91,25 x 15,55 x 5,09 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 2866/ 1450/ 815.

Maskineri. Två 6-cyl, Nohab-Polar dieslar.

Effekt. 3581 kW.

Knop. 16,0.

Passagerare. 1034.

Hyttplatser. 76.

Bilar. 140.

Långtradare. 10.

RN. 10378.

IMO. 5113044.

1962 04 09. Kölsträckt.

1962 10 09. Sjösatt.

Levererades 22 mars 1963 till Rederi Ab Göteborg - Frederikshavn Linjen, Göteborg.

1963 03. Insatt mellan Göteborg - Frederikshavn.

1968 12. Såld till Oy Vasa - Umeå Ab, Vasa, Finland för 9,2 miljoner SEK varav 2,5 miljoner i köpestunden och resten på fem år med 6,75% ränta.

1968 12 18. Övertagen av Oy Vaasa-Umeå Ab, Vasa, Finland.

1968 12 18 - 1969 12 10. Utchartrad till Rederi Ab Göteborg - Frederikshavn Linjen, Göteborg. Insatt mellan Göteborg - Frederikshavn.

1969 12. Ankommer varvet i Raumo, Finland för ombyggnad.

1970 01 15. Omdöpt till POLAR EXPRESS.

1970 05 01. Insatt mellan Vasa - Umeå.

1970 05 22. Insatt mellan Vasa - Sundsvall.

1970 11. Vid avgång från Sundsvall så är det snöstorm och efter ett tag vänder man och går in till Sundsvall. När man vänder tillbaka blir det rullningar i sjön och en långtradare välter på bildäck.

1971 03 01 - 1973 03 25. Utchartrad till Rederi Ab Göteborg - Frederikshavn Linjen, Göteborg. Insatt mellan Göteborg - Frederikshavn.

1971 03 26 - 1971 05 25. Utchartrad till Moltzau Line A/S, Gedser, Danmark. Insatt mellan Gedser - Travemünde.

1971 06 17 - 1971 10 30. Insatt mellan Björneborg - Sundsvall, Sundsvall - Vasa. Därefter Sundsvall - Vasa, Vasa - Umeå tills isen gör att trafiken måste upphöra.

1972 05 05. I trafik igen mellan Björneborg - Sundsvall, Sundsvall - Vasa. Därefter Sundsvall - Vasa, Vasa - Umeå tills isen gör att trafiken måste upphöra.

1972 08 31. Så avslutas trafiken till Björneborg och linjen läggs ner.

1973. Insatt mellan Vasa - Umeå/Örnsköldsvik/Sundsvall.

1979 04. Rederiet säljs till Enso-Gutzeit Oy, Imatra, Finland. 

1979 06. Insatt mellan Vasa - Umeå.

1980 06 01. Rederiet ändrar namn till Oy Vaasanlaivat-Vasabåtarna Ab, Vasa, Finland

1982. Såld till Oy Jakob Lines Ab, Jakobstad, Finland för 6 miljoner FIM. Insatt mellan Jakobstad - Skellefteå.

1984. Såld till Gulf Star Shipping Co W.L.L, Kuwait City, Kuwait. Omdöpt till AL FARIS 3

1984. Insatt mellan Sharjah - Bandar Abbas.

1984. Såld till Mahmoud Abel H Sadeg, Sharjah, Förenade Arab Emiraten.

1985. Såld till Marine Right Sa, Panama. Omdöpt till FARAH II. Insatt mellan Suez - Aqaba.

1985 12. Insatt mellan Aqaba - Quaboos.

1986 03 06. Började fartyget brinna när hon låg vid kaj i Nuwiba, Egypten.

1986 03 09. Drogs fartyget ut ur hamnen där det senare sjönk på position 28.56N/34.39O.

Ritning.

M/S PRINSESSAN MARGARETHA.

M/S POLAR EXPRESS.

M/S AL FARIS 3.

Tillbaka till Sessan Linjen.

Tillbaka till Vasa Båtarna.

Tillbaka till GT Linien.

Tillbaka till Jakob Lines.

© 2023 faktaomfartyg.