M/S PRINSESSAN DESIRÉE.

Byggd 1965 av Aalborg Skibsværft ,A/S, Ålborg, Danmark.

Varvsnummer. 152.

Dimensioner. 91,27 x 15,88 x 4,20 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 4217/ 1562/ 632.

Maskineri. Två Nohab-Polar M67T dieslar.

Effekt. 4119 kW.

Knop. 17,0.

Passagerare. 1040.

Hyttplatser. 54.

Bilar. 126.

RN. 10570.

IMO. 6500296.

1964 10 16. Sjösatt.

Levererades 19 mars 1965 till Rederi Ab Göteborg - Frederikshavn Linjen, Göteborg (Sessan Linjen).

1965 03 24. Insatt mellan Göteborg - Frederikshavn.

1970. Stena Line får förköpsrätt på fartyget, på det villkoret att den inte får insättas mellan Göteborg - Frederikshavn.

1970 07 13. Förköpsrätten överlåts till Oy Vaasa-Umeå Ab, Vasa, Finland.

1970 07 16. Såld till Oy Vaasa-Umeå Ab, Vasa, Finland för 12 miljoner FIM för leverans 1971. Samtidigt utlyses en tävling där folk får lämna förslag vad färjan ska heta.

1970 09 15. Så är namngivningstävlingen slut och 83 personer föreslog FENNO EXPRESS. Av totalt 11600 andra förslag så fanns namnen Kekkonen, Peyton Place Express, Koskenkorva Express och Slurken af Finland.

1971 02 16. Övertagen av dom nya ägarna. Omdöpt till FENNO EXPRESS.

1971 02 26 - 1971 06 04. Utchartrad till Rederi Ab Göteborg - Frederikshavn Linjen, Göteborg

1971 06 17. Insatt mellan Vasa - Umeå. Senare insatt mellan Vasa - Sundsvall, Sundsvall - Björneborg.

1972 08 31. Linjen till Björneborg upphör.

1973. Insatt mellan Vasa - Umeå/Örnsköldsvik/Sundsvall.

1973 06 27. FENNO EXPRESS återvänder till Umeå ca 10 minuter efter avgång, p.g.a. bombhot. Ingen bomb ombord.

1973 11 13. FENNO EXPRESS återvänder till Sundsvall, efter att en storm krossat flera fönster.

1979. Rederiet säljs till Enso-Gutzeit Oy, Imatra, Finland. Färjornas registrerings ort är dock fortfarande Vasa.

1979 06. Insatt mellan Vasa - Umeå.

1980 06 01. Rederiet ändrar namn till Oy Vaasanlaivat-Vasabåtarna Ab, Vasa, Finland

1982 07 07. Rederiet säljs till Rederi Ab Sally, Mariehamn, Finland.

1983 09 18. På resa Vasa-Umeå försenas hon i svår storm 8 timmar.

1985 12. Såld till Jakob Line, Jakobstad, Finland.

1986.  Insatt mellan Jakobstad - Skellefteå.

1987 02 03. Brand ombord då hon ligger upplagd för vintersäsongen i Jakobstad.

1989 09 16. Sista dagen i trafik.

1989 10 15. Såld till Vietnamn Ocean Shipping, Haiphong, Vietnamn. Omdöpt till HANH PHUC.

1989. Insatt mellan Haiphong - Ho Chi Minh City (Saigon).

1991. Såld till Petra Navigation & Internationell Trading Co, Panama. Omdöpt till JIMY.

1991. Insatt mellan Aqaba - Nuweiba.

1996. Ombyggd i Perama.

1996 02. Såld till Rainbow Lines, Pireus, Grekland. Omdöpt till ARTEMIS I. (Panama flagg) Insatt mellan Otranto - Durres.

1996 07 06. Insatt mellan Otranto - Igoumenitsa - Cesme.

1996 07 14. Gick på grund i närheten av Korfu. Efter att fartyget drogs loss. Fick skador i aktern.

1996 07 21. Ankom Pireus för reparation.

1996 08. Upplagd.

1997 07. Insatt mellan Brindisi - Durres - Igoumenitsa.

1997 07. Upplagd i Igoumenitsa.

1999. Registrerad för Mobella Seacarriers Ltd., Panama.

2000. Insatt mellan Bari - Valona.

2001 03. Såld till Gabrielle Enterprises S.A, La Paz, Bolivia. Omdöpt till GABRIELLE.

2001. Insatt för Prosperity Navigation mellan Brindisi - Valona.

2004 02. Såld till Indiska upphuggare.

2004 04 09. Ankom Alang, Indien.

2004 04 10. Kördes upp på stranden.

Ritning.

M/S PRINSESSAN DESIRÉE.

 

M/S FENNO EXPRESS.

M/S FENNO EXPRESS.

M/S HANH PHUC.

M/S JIMY.

M/S ARTEMIS I.

 

M/S GABRIELLE.

Tillbaka till Sessan Linjen.

Tillbaka till Vasa Båtarna.

Tillbaka till Rederi Ab Sally.

Tillbaka till Jakob Lines.

Tillbaka till Arab Bridge.

© 2021 faktaomfartyg.