M/S PRINSESSAN CHRISTINA.

Byggd 1969 av Aalborgs Værft A/S, Aalborg, Danmark.

Varvsnummer 180.

Dimensioner. 123,45 x 19,61 x 5,25 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 5679/ 2823/ 1848.

Efter omklassning. GT/ DWT. 8893/ 1845.

Maskineri. Åtta Nohab-Polar SF112 VS-E dieslar.

Effekt. 11475 kW.

Knop. 20,5.

Passagerare. 1400.

Efter ombyggnad. 1030.

Hyttplatser. 184.

Efter ombyggnad. 476.

Bilar. 360.

Efter ombyggnad. 267.

RN. 11105.

IMO. 6918560.

Systerfartyg. PRINSESSAN DESIRÉE.

1969 05 09. Sjösatt.

Levererades 9 december 1969 till Rederi Ab Göteborg-Frederikshavn Linjen, Göteborg.

1969 12 13. Insatt mellan Göteborg - Frederikshavn.

1974 - 1981. Gjorde fartyget vissa turer mellan Göteborg - Travemünde.

1976. Ombyggd.

1979 10. Såld till Safe Ship Rederi Ab, Göteborg. Återchartrad till Rederi Ab Göteborg-Frederikshavn Linjen, Göteborg.

1981 02. Överlämnad till dom nya ägarna. Omdöpt till SAFE CHRISTINA och blir upplagd.

1981 08 24 - 1981 10 25. Utchartrad till Sally Line. Insatt mellan Ramsgate - Dunkerque.

1982 01 17. Insatt för Vinga Line mellan Göteborg - Frederikshavn. Den trafiken håll på endast i 10 dagar, under tiden fraktades bara långtradare.

1982 01 27. Såld till Stena Line Ab, Göteborg. Omdöpt till PRINSESSAN CHRISTINA.

1982 02. Insatt för Stena Sessan Line mellan Göteborg - Frederikshavn.

1983 05. Insatt mellan Moss - Frederikshavn - Göteborg.

1983 08 15. Omdöpt till STENA NORDICA.

1984 10 - 1984 11. Ombyggd vid Cityvarvet, Göteborg med 60 nya hyttplatser.

1985 10. Överflyttad till Lion Ferry. Omdöpt till EUROPAFÄRJAN I.

1985 10 21. Insatt mellan Helsingborg - Grenå.

1986. Under sommaren, Insatt mellan Varberg - Grenå - Helsingborg - Grenå.

1987 03 30. Omdöpt till LION PRINCE efter ett varvsbesök.

1988 09. Insatt mellan Halmstad - Grenå.

1989. Under sommaren. Insatt mellan Varberg - Grenå - Helsingborg - Grenå.

1989 10. Läggs linjen till Helsingborg ner.

1989 10. Insatt mellan Halmstad - Grenå.

1991 01 27. Gick fartyget på grund vid Kalkgrundet utanför Grenå.

1994 04. Insatt mellan Varberg - Grenå.

1998 01. Omdöpt till STENA PRINCE.

1999 02 01. Sista dagen i trafik. Läggs upp i Varberg och är satt till försäljning.

1999 03. Såld till Freedom Ferries SrL, Neapel, Italien (T.R.I.S). Omdöpt till COMMODORE.

1999 04 17. Avgick Varberg mot Italien.

1999 06 13. Insatt mellan Genua - Paula (Sardinien) - Porto Vecchio (Korsika).

2000 04 14. Insatt mellan Genua - Porto Torres - Propriano.

2001. Insatt mellan Genua - Paula (Sardinien) - Porto Vecchio (Korsika).

2001 12. Insatt mellan Portoferraio - Piombino.

2002 10. Upplagd Genua, Italien, efter det att T.R.I.S. gått i konkurs.

2003. Såld till Enermar Trasporti Isole Sarde S.r.l., Genua, Italien.

2003 04. Omdöpt till PALAU.

2003 04 11. Insatt mellan Genua - Palau.

2004 11. Utchartrad på tre månader med köpoption till D&P Cruises, S.p.A. Italien.

2004 12. Insatt mellan Bari - Durazzo.

2005 06. Insatt mellan Genua - Palau.

2005 10 01. Såld till D&P Cruises, S.p.A. Italien. Insatt mellan Bari - Durres.

2007 06 15 - 2007 09 16. Insatt mellan Salerno - Olbia. 

2008 02. Avgick Italien mot Tallinn, Estland för ombyggnad.

2008 02 29. Gick igenom Kielkanalen, samt stannade till i Kiel på grund av dåligt väder.

2008 03 02. Fortsatte från Kiel mot Tallinn.

2008 04. Såld till C-bed BV, Holland. (Satt under Engelsk flagg, hemmahamn London). Omdöpt till WIND SOLUTION.

2008 04 18. Avgick Tallinn mot Immingham.

2009 01. Ankom Fredericia för ombyggnad.

2017 03 06. Ankom Schiedam, Holland.

Däcksplan.

M/S PRINSESSAN CHRISTINA. 

M/S SAFE CHRISTINA.

M/S PRINSESSAN CHRISTINA.

M/S STENA NORDICA.

M/S EUROPAFÄRJAN 1.

M/S LION PRINCE.

Ombord. M/S LION PRINCE blir STENA PRINCE.

M/S STENA PRINCE.

M/S COMMODORE.

M/S PALAU.

M/S WIND SOLUTION.

Ombord.

Tillbaka till Sessan Linjen.

Tillbaka till Sally Line.

Tillbaka till Stena Line.

Tillbaka till Lion Ferry.

Tillbaka till T.R.I.S.

Tillbaka till Enermar.

Tillbaka till C-bed.

© 2017 faktaomfartyg.