M/S PRINSESSAN CHRISTINA.

Byggd 1960 av Aalborg Skibsværft A/S, Ålborg, Danmark.

Varvsnummer 130.

Dimensioner. 86,47 x 14,79 x 4,35 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 2,240/ 1,095/ 594.

Maskineri. Två 5-cyl, Nohab-Polar dieslar.

Effekt. 2984 kW.

Knop. 16,5

Passagerare. 809.

Hyttplatser. 40.

Bilar. 152.

RN. 10008.

IMO. 5285411.

1959 09 28. Sjösatt.

Levererades 24 mars 1960 till Rederi Ab Göteborg - Frederikshavn Linjen, Göteborg. (Sessan Linjen).

1960 03. Insatt mellan Göteborg - Frederikshavn.

1965 05 01 - 1965 09. Utchartrad till Skandinavisk Linjetrafik A/S. Insatt mellan Kiel - Korsør.

1966 03 - 1966 10. Utchartrad till Stena Ab, Göteborg. Insatt mellan Tilbury (London) - Calais, artistnamn "THE LONDONER".

1966 10 25. Såld till Oy Vaasa - Umeå Ab, Vasa, Finland för 7.085.000 SEK för leverans  i mars 1967.

1966 03. Ankom Eriksbergs varv för maskin och skrovbesiktning innan leverans till nya ägarna.

1967 03 15. Omdöpt till BOTNIA EXPRESS. Avgick Göteborg mot Vasa och man har full last med Volvo bilar till Hangö.

1967 05 26. Insatt mellan Vasa - Sundsvall. Senare även insatt på det övriga linjenätet mellan Vasa - Sundsvall/Örnsköldsvik/Umeå.

1967 10 11 - 1967 10 19. Utchartrad till Silja Line. Insatt mellan Kapellskär - Pargas.

1968 01 15 - 1968 02 15. Utchartrad till Rederi Ab Göteborg-Frederikshavn Linjen, Göteborg. (Sessan Linjen). Insatt mellan Göteborg - Frederikshavn.

1968 05 06. Första turen till Umeå för säsongen.

1968 11 28. Grundstötning utanför Holmsund. Drogs loss med en bogserbåt och en räddningskryssare. Inga skador.

1968 12 28. Fartyget observerar 5 nödraketer mellan utgrynnan och Valksaari. Alarmerar, men visar sig vara falsklarm.

1970 01 07 - 1970 01 31. Utchartrad till Rederi Ab Solstad, Mariehamn, Finland. Insatt för Viking Line mellan Kapellskär - Mariehamn - Nådendal.

1971 09 25. Befälhavaren dömd av rätten i Luleå pga. överlastning i juli 1971. BOTNIA EXPRESS tog ombord 1113 passagerare, dvs 304 extra!

1971 11 25 - 1971 12 14. Utchartrad till Rederi Ab Solstad, Mariehamn, Finland. Insatt för Viking Line mellan Nådendal - Kapellskär.

1971 12 18. En personbil som kommit med BOTNIA EXPRESS till Umeå kör av från kajen pga halka. Chauffören drunknar men passageraren räddas.

1975 08. Såld till Navegacion Atlantida S.A. Montevideo, Uruguay. Omdöpt till GENERAL JOSÉ ARTIGAS.

1976. Insatt mellan Montevideo - Buenos Aires.

1977 05. Såld till Consolidada de Ferrys C.A. (Conferrys), Caracas, Venezuela, Omdöpt till SANTA MARGARITA DOS. Insatt mellan det Venezuelanska fastlandet och ön Margarita.

1987 11 03. Under lastning i Cumana terminalen, Venezuela så kantrade fartyget och sjönk på 75 meter djup varvid fem personer omkom.

M/S PRINSESSAN CHRISTINA.

Ombord.

    

M/S BOTNIA EXPRESS.

M/S GENERAL JOSÉ ARTIGAS.

Tillbaka till Sessan Linjen.

Tillbaka till Skandinavisk Linjetrafik.

Tillbaka till Stena Line.

Tillbaka till Vasa Båtarna.

Tillbaka till Silja Line.

Tillbaka till Viking Line.

Tillbaka till Conferrys.

© 2014 faktaomfartyg.