M/S PRINSES JULIANA.

Byggd 1986 av B.V. Scheepswerf en Machinefabriek ‘De Merwede’ v/h Van Vliet & Co., Hardinxveld., Holland..

Varvsnummer. 637.

Dimensioner. 113,62 x 19,16 x 4,70 m.

Brt/ Dwt. 8166/ 800.

Maskineri. Sex 6-cyl, Stork-Werkspoor dieslar.

Effekt. 7198 kW.

Knop. 14,5.

Passagerare. 1000.

Bilar. 234.

IMO. 8213940.

1984 12 05. Kölsträckt.

1985 09 05. Sjösatt.

Levererades 6 januari 1986 till Provinciale Stoombootdiensten in Zeeland, Vlissingen, Holland.

1986 03 03. Insatt mellan Vlissingen - Breskens.

1986 05 14 - 1986 05 20. Ur trafik på grund av problem med motorerna.

1986 09 25. Fick fartyget tekniska problem och gick till byggvarvet.

1987 02 02. Åter i trafik mellan Vlissingen - Breskens.

1997 05. Insatt mellan Kruiningen - Perkpolder.

2003 03 15. Sista dagen i trafik mellan Kruiningen - Perkpolder.

2003 03 17. Utchartrad till BBA Fast Ferries Zeeland (Del av BBA Connex Group), Breda, Holland. Insatt mellan Vlissingen - Breskens. (PRINS JOHAN FRISO på varvsöversyn)

2003 04 04. Sista dagen i trafik. Upplagd i Vlissingen.

2003 04 16. Såld till Amadeus SpA (Amedeo Matacena), Reggio di Calabria, Italien. Satt under Portugisisk flagg, hemmahamn Madeira.

2003 05 15. Omdöpt till AMEDEO MATACENA.

2003 06 25. Avgick 20:40 från Vlissingen inre hamn för att vid 22:00 tiden avgick i konvoj med LADIES MATACENA och ATHOS MATACENA till Italien.

2003 07 03. Ankom Gioia Tauro, Italien för ombyggnad för sin nya trafik. 

2004 06. Insatt för Matacena Lines mellan Villa San Giovanni - Messina.

2005 07. Upplagd i Reggio Di Calabria.

2005 10 13. Dockades i Palermo.

2005 11 06. Insatt mellan Reggio Di Calabria - Messina.

2006 01 12. Upplagd i Messina.

M/S PRINSES JULIANA.

M/S AMEDEO MATACENA.

M/S AMEDEO MATACENA.

Tillbaka till PSD.

Tillbaka till Matacena Lines.

© 2017 faktaomfartyg.