M/S PRINSEN.

Byggd 1955 av Gravdals Skibsbyggeri A/S Sunde, Norge (Skrovet)

Utrustad 1955 vid A/S Stord Verft, Stord, Norge.

Varvsnummer. 32.

Dimensioner. 39,10 x 6,71 x 3,17 m.

Brt/ Nrt. 307/ 168.

Efter ombyggnad. 276/ 181.

Maskineri. En 6-cyl, Mirless, Bickerton & Day diesel.

Effekt. 705 hk.

Knop. 13,0.

Efter maskinbyte. Två Volvo-Penta TAMD dieslar.

Effekt. 650 hk.

Knop. 13,0.

Passagerare. 366.

Efter ombyggnad. 45.

Efter ombyggnad. . 290.

KM RN. 12836.

IMO. 5285306.

Levererades 22 maj 1955 till A/S Nesodden-Bundefjord Dampskipsselskap, Oslo Norge. 

1955 05 27. Insatt mellan Oslo - Nesodden.

1974. Byggdes styrhytten om vid kaj i Oslo.

1980 07 10. Såld till Rederi AB Sommar & Sol, Stockholm. Omdöpt till KUNG OSCAR II.

1980. Ombyggd vid Gåshaga Varv, Lidingö  med nytt maskineri och inredning.

1981. Omdöpt till REX SOLARIS.

1982 05. Insatt på kryssningar.

1994 12. Såld till Sölve Perssons Ekonomikonsult Ab, Öregrund. Omdöpt till SWEDISH ISLANDER.

1995. Ombyggd.

1995. Företaget ändrar namn till Scandinavian Impressions Ab.

1995. Utchartrad till Lindblad Cruises för exklusiva kryssningar i Stockholm skärgård, samt Trosa skärgård.

1996. Företaget ändrar namn till Special Expeditions Sweden Ab, hemmahamn Trosa. 

2003 05 26. Såld till Djursten Fyr & Rederi AB, Öregrund.

2007 12. Rederiet ändrar namn till Rederi Ab Swedish Islander, Stockholm.

2010 01 26. Sattes rederiet i konkurs.

2010 04 01. Såld till Charm Charter Ab, Nacka. Omdöpt till BLUE CHARM.

2013 09 02. Går på grund vid Gåsvik, Överbyfjärden.

2013 09 06. Drogs fartyget loss från grundet.

2013 09 07. Åter i trafik efter undersökning.

M/S PRINSEN.

M/S SWEDISH ISLANDER.

M/S BLUE CHARM.

Tillbaka till övriga Norska fartyg.

© 2014 faktaomfartyg.