S/S PRINS OSCAR.

Byggd 1868 av Schlesinger, Davis & co, Newcastle, England.

Varvsnummer. 17.

Dimensioner. 71,33 x 8,73 x 4,91 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 905/ 525/ 1350.

Maskineri. Ångmaskin.

Effekt. ?.

Knop. ?.

Efter maskinbyte 1879. En 2-cyl, compoundångmaskin.

Effekt. 100 nhk.

Knop. ?.

Efter maskinbyte 1900. En 3-cyl, Lindholmens trippelångmaskin.

Effekt. 400 ihk.

Knop.?.

RN. 1445.

IDno. 3001445.

Levererades i december 1868 till J W Wilson, Göteborg.

1869. Insatt mellan Göteborg - London.

1879. Förlängd, samt man byte ut ångmaskin.

1882. Såld till Ångfartygs Ab Thule, Göteborg.

1894 04. Såld till Ångfartygs Ab Tirfing, Göteborg.

1900. Bytts maskineriet ut.

1904 05 09. På resa mellan Åhus - Galtström så grundstötte fartyget straxt nordost om Grans fyr. Kunde dras loss efter ett tag och bogserades in till Oskarshamns varv där man kunde konstatera att fartyget hade fått svåra bottenskador. Kondemnerades.

1904 06 09. Utbjuden på auktion och återköpt av Rederi Ab Tirfing.

1904 10. Såld till John E Olsson, Göteborg. Bogserades till Helsingborgs Varf för reparation.

1905. Registrerad för Rederi Ab Transport, Göteborg och åter satt i trafik.

1914 05 31. På resa mellan Stugsund - London fick fartyget brand i kolboxarna straxt söder om Grisslans fyr. För att hindra fartyget att sjunka satte man det på grund vid Furusund, men fartyget gled av grundet och sjönk.

1917 08. Lyckades Neptunbolaget bärga fartyget, som tog in det till Stockholm.

1917 12 12. Såld på auktion till Erik Öberg, Stockholm.

1917 12 12. Såld till E K Thorsson, Helsingborg.

1917 12 28. Såld till H L Corfitzon, Helsingborg. Bogserades till Helsingborgs Varf för reparation.

1918 09. Såld till Rederi Ab Ingvar, Malmö. Ville döpa om fartyget till ORVAR, men vart inte godkänt av myndigheter. Omdöpt till INGVAR

1925 05 13. Såld till Klas August Andersson, Karlskrona. Omdöpt till RAGNAR.

1939 11 09. Såld till Rederi Ab Strim, Stockholm. Omdöpt till EMMA.

1940 06 03. På resa mellan Hull - Brest hade fartyget ankrat upp på The Downs utanför Dover i avvaktan på ytterligare order, fick order att gå till Cherbourg och sedan man lättat ankar valde befälhavaren  att gå förom den för ankar liggande Franska ångare HEBE, Det bar sig inte bättre än att EMMA fördes ner av den starka strömmen (5 knop) mot HEBE  och lade sig tvärs  förom hennes stäv och ett stort hål vart det på EMMA som sjönk snabbt. Besättningen räddades.

Bild saknas.

Tillbaka till Rederi Ab Tirfing

Tillbaka till Salén.

© 2017 faktaomfartyg.