M/S PRINS HAMLET.

Byggd 1966 av Crichton Vulcan, Åbo, Finland

Varvsnummer. 1133.

Dimensioner. 134,32 x 20,12 x 5,50 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 8687/ 4614/ 1808.

Maskineri. Två Wärtsilä-Sulzer 8RD56 dieslar.

Effekt. 10298 kW.

Knop 20,0.

Passagerare. 1200.

Efter ombyggnad. 998.

Efter ombyggnad. 1200.

Hyttplatser. 444.

Efter ombyggnad. 412.

Bilar. 165.

Efter ombyggnad. 260.

Långtradare 26.

RN. 10692.

IMO. 6604470.

Systerfartyg. FINNHANSA. FINNPARTNER. BOHÈME.

1965 12 17. Sjösatt.

Levererades 14 maj 1966 till Lion Ferry Ab, Halmstad.

1966 05 15. Visades fartyget upp i Stockholm.

1966 05 16 - 1966 05 18. Minikryssning för Folksam mellan Stockholm - Köpenhamn - Stockholm. 

1966 05 18. Minikryssning för Lions Club mellan Stockholm - Mariehamn - Norrköping. Vid inseglingen till Bråviken, så höll fartyget hög fart och skadade massa bryggor, samt småbåtar i viken.

1966 05 22. Visades fartyget upp i Halmstad. Avgick sedan på kvällen mot Bremerhaven.

1966 05 23. Insatt mellan Bremerhaven - Harwich.

1966 09 126- 1967 05. Insatt i kryssningstrafik mellan Malmö - Köpenhamn - Kanarieöarna. Halva bildäcket fylldes då med hyttmoduler för att fler hyttpassagerare kunde få plats. 

1966 11. Ombyggd vid Götaverken, Göteborg med fler hytter, samt en swimmingpool.

1967 06 01 - 1967 10 25. Insatt mellan Bremerhaven - Harwich.

1967. Under hösten två kryssningar till Västindien.

1967 11 25 - 1967 12 10. Utchartrad till SJ. Insatt mellan Malmö - Travemünde då GUSTAV VASA hade fått maskinhaveri.

1967 12 11 - 1967 12 14. Julbordskryssningar mellan Halmstad - Köpenhamn.

1967 12 16. Västindien kryssning.

1968 01. Ankom Aalborg Skibsværft för ombyggnad.

1968 01 - 1968 05 18. Utchartrad till AITS (American International Travel Service). Kryssningar från Lissabon och från Recife, Brasilien.

1968 06 01 - 1968 10 25. Insatt mellan Bremerhaven - Harwich.

1968 09. Utchartrad till AITS (American International Travel Service). Kryssningar från Lissabon och från Recife, Brasilien.

1969 05 22. Ankom Hamburg från Rio de Janeiro för provanlöp vid St. Pauli Landungsbrücken.

1969 05 29. Såld till Hafendampschiffart AG, Hamburg, Tyskland. Omdöpt till PRINZ HAMLET.

1969 05 31. Insatt mellan Hamburg - Harwich.

1970 02. Såld till Compagnie Generale Transmediterranee, Marseille, Frankrike för leverans i november 1970.

1970 11. Överlämnad till dom nya ägarna.

1970 11 27. Omdöpt till ROUSSILLON.

1971 03 07. Insatt mellan Marseille - Tunis samt Marseille - Corsica.

1974 12. Ombyggd på bildäcket så kapaciteten ökas.

1976 03 16. Registrerad för Societe Nationale Maritime Corse-Mediteranee, Marseilles, Frankrike.

1980 01 04. Såld till Dodekanissiaki Anonimos Naftiliki, Rodos, Grekland.

1980 01-1980 03. Ombyggd på bildäcket, samt höjd passagerarekapacitet.

1980 03 28. Omdöpt till KAMIROS.

1980 03 28. Insatt mellan Pireus - Rhodos.

1994 03 12. På resa mot Rodos gick fartyget på grund, Reparerades i Pireus.

1997. Såld till Ascot Seatrade Co, Valletta, Malta. Omdöpt till THESSALONIKI

1997. Insatt mellan Brindisi - Igoumenitsa - Patras. 

1997 10. Upplagd i Eleusis Bay.

2000 07. Såld till New Marathon Co, Valletta, Malta. Omdöpt till QUEEN CALLIOPE. (Registrerad för Anez Shipping Ltd, Limassol, Cypern).

2002 05. Såld till Iska Metal Gemi Sokum A.S., Turkiet. Omdöpt till OPI.

2002 05 30. Avgick från Eleusis Bay till Aliaga, Turkiet.

2002 06 01. Ankom Aliaga, Turkiet för upphuggning.

 

M/S PRINS HAMLET.

M/S PRINS HAMLET.

Ombord.

M/S PRINZ HAMLET.

 

M/S ROUSSILLON.

M/S KAMIROS.

 

M/S THESSALONIKI.

M/S OPI.

Extrabilder.

Tillbaka till Lion Ferry.

Tillbaka till SJ.

Tillbaka till Prinzen Line.

Tillbaka till CGTM/SNCM.

Tillbaka till Dane Sea Line.

© 2021 faktaomfartyg.