M/S PRINCESS OF VANCOUVER.

Byggd 1955 av A. Stephen & Sons Ltd, Glasgow Scotland.

Varvsnummer. 646.

Dimensioner. 126,80 x 19,99 x 4,52 m.

Brt. 5554.

Maskineri. Fyra 4-cyl, National Gas and Oil Engine Co dieslar.

Effekt. 4200 hk.

Efter maskinbyte. Fyra 12-cyl, General Motors Corporation dieslar.

Effekt. 6325 kW.

Passagerare. 1,000.

Hyttplatser 0.

Bilar. 130.

IMO. 5284998.

1955 03 07. Sjösatt.

1955 04 29. Påbörjade överfarten från Clyde till Vancouver via Panama kanalen.

Levererades 5 maj 1955 till Canadian Pacific Railway Co, Vancouver, Kanada.

1955 05. Insatt mellan Vancouver - Naaimo.

1963 04. Ombyggd vid Yarrows, Victoria, Kanada.

1971. Registrerad för Canadian Pacific Ltd, Vancouver, Kanada.

1972 09. Maskineriet bytts ut vid Burrard DD, Co, Kanada.

1979. Registrerad för Coastal Marine Operations.

1979. Under vinterhalvåret, Insatt som fraktfärja.

1982. Registrerad för Government of Canada, (Ministry of Transportation and Highways for the Province of British Columbia).

1982. Ombyggd .

1985 10 06. Registrerad för British Columbia Ferry Co. (1975) Ltd., Victoria, Kanada. Omdöpt till VANCOUVER ISLAND PRINCESS.

1985. Insatt mellan Comex - Powell River.

1987. För en ordentlig översyn.

1987 05. Insatt mellan Seattle - Victoria.

1988. Såld till British Columbia Stena Line Co, Vancouver, Kanada.

1990 11. Läggs BC Stena Line ner. Får olika charteruppdrag bland annat i Medelhavet.

1993 07 29. Såld till Goverment of China, Kina. Omdöpt till NAN HAI MING ZHU.

2001 05. Såld till Haveton Shipping, Hongkong, Kina. Satt under Panama flagg. Omdöpt till PEARL OF SOUTH CHINA SEA.

M/S VANCOUVER ISLAND PRINCESS.

M/S NAN HAI MING ZHU.

Tillbaka till Stena Line.

© 2017 faktaomfartyg.