M/S POLARLYS.

Byggd 1952 av Aalborg Værft A/S, Aalborg, Danmark.

Varvsnummer. 98.

Dimensioner. 80,04 x 12,19 x 4,50 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 2163/ 1113/ 600.

Maskineri. En B&W 850-VF-90 diesel.

Effekt. 2201 kW.

Knop. 15,5.

Efter maskinbyte. En 9-cyl, MAK diesel.

Effekt. 3670 hk.

Knop. 18,0.

Passagerare. 450.

Hyttplatser. 186.

Efter ombyggnad. 172.

IMO. 5280930.

1947 12. Beställd.

1952 03 15. Sjösatt.

Levererades 27 september 1952 till Det Bergenske D/S, Bergen, Norge.

1952 10 03. Insatt i Hurtigrutens trafik mellan Bergen - Kirkenes.

1968 06 13. Kolliderade med Ofotens Dampskibsselskap lastfartyg Stjernøy som sjönk efter ca 5 minuter.

1972 02 27. Kolliderade med M/S K.L. i Måløysundet, en person omkom.

1979 01. Såld till Troms Fylkes D/S, Tromsø i förbindelse med att detta sällskap skulle överta Det Bergenske D/S koncession i hurtigruten.

1979 09 02. Övertagen av Troms Fylkes D/S, Tromsø.

1981 11 19. Grundstötte på Øyskjæret vid Sandnessjøen. Fick omfattande skador på maskineriet. Gick till Mjellem & Karlsen, Bergen för reparation.

1982 03. Åter i trafik efter reparation och maskinbyte.

1983. Uppfräschad vid Mjellem & Karlsen, Bergen, samt ombyggd med nya hytter.

1993 07 06. Ankom Bergen på sin siste tur i Hurtigruten och blev avlöst av KONG HARALD.

1993 07. Upplagd vid Fiskerstrand Verft A/S, Fiskarstrand, Ålesund.

1994 05. Såld till Mercy Ships, Panama.

1996 05 16. Övertagen och omdöpt till CARIBBEAN MERCY. Insatt i humanitär hjälp.

2006 06 06. Upplagd i Mobile.

2006 12 18. Såld till Sherman Family Charitable Fdn, Panama. Omdöpt till HOPE II.

2008 10. Passerade fartyget Panama kanalen.

2008 10. Upplagd i Cristobal.

2010. Upphuggen i Colon, Panama.

M/S POLARLYS.

M/S CARIBBEAN MERCY. 

Tillbaka till BDS.

Tillbaka till Hurtigruten.

© 2017 faktaomfartyg.