M/S PETER PAN.

Byggd 2001 av SSW Fähr- und Spezialschiffbau GmbH, Bremerhaven, Tyskland.

Varvsnummer. 2001.

Dimensioner. 190,00 x 29,50 x 6,20 m.

Efter förlängning. 219,95 x 29,50 x 6,20 m.

GT/ NT/ DWT. 36468/ 10940/ 6885.

Efter ombyggnad. GT/ DWT. 44245/ 6554.

Maskineri. Två MaK 8M43, Två MaK 7M43 och en MaK 6M32 dieslar.

Effekt. 22000 kW.

Knop. 22,0.

Passagerare. 740.

Hyttplatser. 640.

Bilar. 540.

Efter ombyggnad.?

Lastmeter. 2685.

Efter ombyggnad. 3600.

KM RN. 15484.

IMO. 9217242.

Systerfartyg. NILS HOLGERSSON.

2000 09 04. Kölsträckt.

2001 03 03. Sjösatt.

Levererades 26 oktober 2001 kl 12:00 till TT-Line NR 2001 Eigentums GmbH, Lübeck, Tyskland. satt under Bahamas flagg, hemmahamn Nassau. Skulle ha levererats i augusti, men problem med maskineriet fördröjde leveransen.

2001 11 03. Döpt i Trelleborg av gudmor Evelyn Jenckel.

2001 11 03. Insatt mellan Travemünde - Trelleborg.

2001 11 10. Vid utfart från Trelleborg så la maskineriet av i hård väder och fartyget drev mot kaj. Fick ett mindre hål, högt över babord bog.

2001 12 10. Gick till Flender Werft, Lübeck för reparation.

2001 12 14. Överförd till Svenska Skeppsregistret och fick hemmahamn Trelleborg, (Signal SGUH).

2001 12 15. Lämnade varvet och åter i trafik.

2004 01 29. Haverar styrbords azipod. 

2004 01 31. Ankom Blohm & Voss, Hamburg för reparation.

2004 02 15. Åter i trafik mellan Trelleborg - Travemünde.

2004 05 13. Haverar babords azipod. 

2004 05 17. Ankom Blohm & Voss, Hamburg för reparation.

2004 05 21. Åter i trafik.

2004 09 22. Varvsbesök i Rostock för monteringen av babords azipod.

2004 09 27. Åter i trafik.

2006 02 28. Ankom Aker Finnyard, Helsingfors, för ombyggnad av maskineriet.

2006 03 22. Avgick Helsingfors.

2006 03 23. Åter i trafik.

2006 04 09 - 2006 04 21. Varvsbesök på Öresundsvarvet, Landskrona för byte av azipoder.

2006 04 22 - 2006 04 23. Provturer för att testa azipoderna.

2006 04 23. Åter i trafik mellan Trelleborg - Travemünde.

2011 01 27. Efter avgång från Trelleborg fick man larm om värme och rökutveckling från en långtradare som var lastat med aluminiumpulver. Kapten tog beslut om att återvända till Trelleborg där passagerna evakuerades, samt man lossade långtradaren. Kunde avgå senare på natten mot Travemünde. 

2013 10 28. Slet sig fartyget i Trelleborgs hamn i hårt väder och kilades fast mellan två lägen.

2013 10 29. Kunde man få loss fartyg.

2013 10 30. Gick till Öresundsvarvet, Landskrona för reparation.

2013 11 11. Åter i trafik.

201?. Insatt mellan Trelleborg - Rostock - Travemünde.

2017 12 20. Sista dagen i trafik innan ombyggnad.

2017 12 21. Avgick Trelleborg mot German Dry docks, Bremerhaven för förlängning med 30 meter och byte av bulb. Även påbyggnad akteröver gjordes för at kunna lasta mer trailer/ långtradare.

2018 02. Under ombyggnad så blev fartyget "lite för långt" och man började ta bort lite i fören. Tyvärr så inträffade det ett vattenläckage in till maskinrummet, vilket gjorde att återleveransen sköts upp.

2018 05 28. Provtur efter ombyggnad.

2018 05 30. Ankom Trelleborg.

2018 05 30. Åter i trafik mellan Trelleborg - Rostock - Travemünde/ Swinoujscie. 

2019 07 09. Fick fartyget brand i en av maskinerna vid ingång till Travemünde, men elden kunde släckas snabbt. Togs in till Travemünde.

2019 07 21. Åter i trafik.

2021 12 19. Ankom Klaipeda för varvsbesök.

2022 01 08. Åter i trafik.

2022 09 28. Fick problem med maskineriet när hon skulle avgå mot Swinoujscie.

2022 09 29. Fick avvakta vid inloppet till Trelleborg innan hon kom in till kaj (Med eller utan bogserbåt?).

2022 10 04. Åter i trafik.

2022 12 16. Ankom Klaipeda för varvsbesök och namnbyte.

2022 12 30. Omdöpt till TINKER BELL.

2023 01 16. Avgick Klaipeda mot Travemünde.

2023 01 17. Åter i trafik.

2023 02 14. Registrerad ägare, Ropax Shipping, Lübeck, Tyskland. Satt under Svensk flagg, hemmahamn Trelleborg.

2023 10 20 - 2023 10 28. Servicedagar i Rostock.

M/S PETER PAN.

M/S PETER PAN.

M/S TINKER BELL.

Byggbilder. Ombord 1. Förlängningsbilder.

Tillbaka till TT-Line

© 2023 faktaomfartyg.